آفتاب
تحولات سیاسی عراق/

اظهارات مداخله جویانه عبدالله گل درباره فروش نفت کردها و واکنش ائتلاف دولت قانون

اظهارات مداخله جویانه عبدالله گل درباره فروش نفت کردها و واکنش ائتلاف دولت قانون

اظهارات مداخله جویانه رئیس جمهوری ترکیه درباره فروش نفت کردها و واکنش نمایندگان ائتلاف دولت قانون به این موضوع از جمله خبرهای سیاسی عراق به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری المسله، عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته در اظهاراتی مداخله جویانه درباره عراق گفت: ترکیه با کمک به اقلیم کردستان عراق برای صدور نفت اقدام غیر قانونی انجام نمی دهد و اقدامات اقلیم کردستان عراق برای فروش نفت منطبق با قانون اساسی عراق است.

عبدالسلام المالکی نماینده ائتلاف دولت قانون نیز در واکنش به اظهارات اخیر عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه درباره فروش نفت اقلیم کردستان عراق گفت: کمک ترکیه به کردهای عراق در فروش نفت دخالت آشکار در امور داخلی عراق محسوب می شود و این اقدام در چارچوب توطئه عربستان سعودی، ترکیه و قطر برای تنش زایی میان اقلیم کردستان عراق و حکومت مرکزی بغداد صورت می گیرد.

وی افزود: دخالتهای ترکیه در روابط میان اقلیم کردستان عراق و حکومت مرکزی بغداد برخلاف قوانین بین الملل است و ما آن را دخالت در امور داخلی خود می دانیم.

در همین راستا پایگاه خبری الغد پرس به نقل از "طه الدفاعی" نماینده ائتلاف دولت قانون از همکاری برخی احزاب و جریانهای سیاسی عراق با فروش غیر قانونی نفت این کشور به ترکیه انتقاد کرد.

وی اظهار داشت: صادرات نفت به ترکیه بدون آگاهی دولت عراق، قاچاق محسوب می شود و از نظر ما پذیرفتنی نیست. کردها با این اقدام خود به اقتصاد عراق آسیب می رسانند.

وزارت نفت عراق اخیرا در موضعی صریح اعلام کرد هر طرفی که به فروش نفت اقلیم کردستان عراق کمک کند از سوی بغداد تحریم خواهد شد و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

 

 

کد N315181

وبگردی