آفتاب

تحلیل گلف‌نیوز از روابط ایران و کویت در طول تاریخ

تحلیل گلف‌نیوز از روابط ایران و کویت در طول تاریخ

گلف‌نیوز نوشت: هم‌زمان با سفر یک هیات بلندپایه کویتی به ریاست امیر این کشور به ایران حسی از امیدواری و تردید به‌وجود آمده که انتظارها برای بهبود روابط میان دو کشور و کاهش تنش‌ها در منطقه را بالا برده است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نشریه گلف‌نیوز همزمان با سفر تاریخی امیر کویت به ایران نوشت: مقامات هر دو کشور در خصوص شروع فصل جدیدی از روابط میان این دو کشور همسایه ابراز امیدواری کردند که می‌تواند کشمکش‌ها میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به‌ویژه بحرین، عربستان و امارات متحده عربی را کاهش دهد.

روابط میان ایران و کویت در طول دهه‌های گذشته با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده که اغلب به دلیل منافع ملی هدایت شده است.

کویت ایران را به عنوان یک وزنه سنگین سیاسی با اهمیت استراتژیک بالا می‌شناسد و تهران نیز کویت را به عنوان یک هم‌پیمان قابل اعتماد با موقعیت حساس ژئواستراتژیک میان عربستان، ایران و عراق می‌شناسد.

زمانی که کویت در سال 1961 میلادی به استقلال رسید ایران استقلال این کشور را در همان سال به رسمیت شناخت و سفارت خود را در شهر کویت در ژانویه 1962 باز کرد.

ایران همچنین در سال 1973 میلادی از کویت در برابر عراق حمایت و اعلام کرد حاضر است به این کشور تسلیحات نظامی ارسال کند. نخست وزیر وقت ایران گفته بود که کشورش نمی‌تواند هر گونه تلاش برای تضعیف موقعیت ژئوپلتیک کویت در منطقه را تحمل کند. اما این شرایط در سال 1979 میلادی پس از انقلاب اسلامی ایران و تغییر نظام در این کشور شکل دیگری به خود گرفت. کویت اگر چه جزو اولین کشورهایی بود که دولت جدید ایران را به رسمیت شناخت اما درخصوص گسترش روابط میان دو کشور بسیار محتاط و مردد بود.

در حقیقت تنش‌ها میان کویت و تهران پس از آغاز جنگ عراق علیه ایران در سپتامبر 1980 آغاز شد. کویت اعلام کرد موضع بی‌طرفانه اتخاذ کرده و از دو کشور خواست تا به جنگ پایان دهند.

اما همزمان با ادامه جنگ کویت حمایت سیاسی، معنوی و مادی خود را از عراق اعلام کرد که این امر موجب افزایش تنش میان ایران و کویت شد.

با روی کارآمدن محمد خاتمی که به عنوان یکی از روسای جمهور میانه‌رو ایران شناخته می‌شود دیدارهای رسمی میان ایران و کویت صورت گرفت. وزیر خارجه ایران در سال 1997 برای تقویت روابط میان تهران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به کویت سفر کرد.

همچنین وزیر دفاع ایران نیز در سال 2002 به کویت سفر کرد و روابط نزدیکتر با این کشور را خواستار شد.

در طول سال‌های گذشته چند تن از مقامات کویتی نیز به ایران سفر کردند اما از سال 2006 تاکنون این اولین‌باری است که امیر کویت به ایران سفر می‌کند. این درحالی است که مناقشات در منطقه خاورمیانه به دلیل افزایش جنگ‌گرایی و اختلافات مذهبی و فرقه‌ای افزایش یافته است. از این رو این امیدواری وجوددارد که سفر امیر کویت به ایران بتواند موجب نزدیکتر شدن روابط میان تهران و کویت و در نتیجه برقراری ثبات و امنیت در منطقه شود.

انتهای پیام

کد N315109

وبگردی