آفتاب

مدرس حوزه علمیه قم: ˈدولتی نشدن دینˈ، دغدغه بزرگان دین است

مدرس حوزه علمیه قم: ˈدولتی نشدن دینˈ، دغدغه بزرگان دین است

قم - ایرنا- مدرس حوزه علمیه قم و عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه تاکید کرد: سخنان رییس جمهوری در باره ˈ دین دولتی و دولت دینیˈ، امر روشن و مبرهنی است و نظر و دغدغه همه بزرگان، اهل دین و استوانه های حوزه نیز همین بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین ˈرحمت الله عابدی ˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: منظور رییس جمهوری این بود که دولت باید از دین حمایت کند اما دین نباید دولتی شود.

وی یادآور شد: این سخن، منطقی و همراه با دلایل و قرائن مشخص است و حرف جدیدی هم نیست.

رییس حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان تعاون روستایی گفت:همانطور که رییس جمهوری گفت، عده ای مدام غصه دین و آخرت مردم را می خورند در حالی که شاید حتی نمی دانند دین و آخرت چیست.

وی گفت: برخی نیز اساساˈ کارها و رفتارهایشان برای دین و آخرت نیست بلکه برای دنیاست.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: آقای روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، خود فردی دیندار، فرهیخته و ملبس به لباس دین است و اینکه در مدیریت کلان کشورند و می گویند دین را باید از حوزه ها و مراجع تقلید دریافت کرد، حرف کاملا درست و سنجیده ای است.

عابدی اظهار داشت: سخنان رییس جمهوری را نباید در محدوده خاصی خلاصه و همه چیز را از یک زاویه خاص تفسیر کنیم، یا اگر دولت خطائی کرد، آن را به اسلام نسبت ندهیم و بگوییم دین و اسلام از بین رفته است.

وی تصریح کرد: برخی سیاست بازان می خواهند به مردم اینگونه القا کنند که دین یعنی دولت.

عابدی با اشاره به عبارتی از مرحوم ˈشیخ رجبعلی خیاط ˈ از عرفای مشهور گفت: دین همین است که از سوی علما و واعظان بر روی منابر و سخنرانی ها گفته می شود که وقتی با حب خداوند و اخلاص همراه باشد، در مردم اثر می کند و اگر علما و بزرگان ما این را مراعات کنند دین خودبه خود در دل مردم جای می گیرد.

وی ادامه داد: اگر برای گسترش دین در جامعه، خارج از محدوده دین و اخلاق رفتار کنیم، کاری از پیش نخواهیم برد.

عابدی گفت: علما، بزرگان، مراجع تقلید و کارشناسان دین بهتر از همه می دانند دین چیست لذا برای عرضه دین به جامعه باید از اهل فن و دانشمندان مسلمان و علمای دین بهره گیری کنیم چرا که آنها درد دین دارند و دین شناس هستند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ممکن است افرادی در دولت، دین شناس هم باشند ولی باید دین را از حوزه های علمیه و مراجع تقلید فراگرفت و این مباحث باید فارغ از حب و بغض های سیاسی بررسی شود.

رییس جمهوری اسلامی، اخیرا در سخنانی تاکید کرد: دولت دینی خیلی دولت خوبی است ولی دین دولتی را نمی دانم، باید بحث کنیم، دین را نباید به دست دولت بدهیم، دین دست کارشناسان خودشان است، دین دست علما، حوزه ها، مراجع، صاحب نظران، فرهیختگان و دلسوزان است و آنها باید دین را تبلیغ کنند و دولت باید حمایت و کمک کند.

این سخنان با واکنش برخی منتقدان دولت روبه رو شد. ک/3

7401 / 380/
کد N314658

وبگردی