آفتاب

مظنون حمله به موزه یهودیان بروکسل یک سال در سوریه بوده است

مظنون حمله به موزه یهودیان بروکسل یک سال در سوریه بوده است

دادستان پاریس اعلام کرد، مظنون دستگیر شده حمله به موزه یهودیان در بروکسل یک سال را در سوریه گذرانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، فرانسوا مولینز، دادستان پاریس اعلام کرد: مرد فرانسوی 29 ساله‌ای که در رابطه با حمله به موزه یهودیان در بروکسل دستگیر شده است پنج بار در فرانسه زندانی شده بود و در آخرین سری به افراط‌گرایی رو آورده است. این حمله که سه کشته بر جای گذاشت، با واکنش شدید مقام‌های اسرائیلی روبرو شده است.

به گفته این دادستان، این فرد که مهدی نموش نام دارد، در یک فیلم ویدیویی مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است. وی در تاریخ 31 دسامبر 2012، سه هفته پس از آزادی از زندان به سوریه سفر کرده و یک سال در آنجا اقامت داشته و اینگونه به نظر می‌رسد که به گروه‌های شبه نظامی پیوسته است.

دادستان پاریس در یک کنفرانس خبری گفت: نموش در یک فیلم ویدویی کوتاه مسئولیت حمله 24 مه را پذیرفت و سلاحی که از آن استفاده کرده بود، نشان داد این فرد پیش‌تر به اتهام قتل، تلاش برای قتل و تصاحب اسلحه برای انجام اقدامات تروریستی در زندان به سر برده است. این مظنون 29 ساله،‌ روز جمعه در مارسی، شهر جنوبی فرانسه در یک ایستگاه قطار با یک قبضه سلاح کلاشینکف و یک سلاح کمری بازداشت شده است.

دادستان همچنین گفته که هنگام دستگیری و در کنار سلاح‌های نموش یک برگه کاغذ سفید بوده که سربرگ "دولت اسلامی عراق و شام" داشت.

پلیس، تصاویر دوربین‌های مداربسته از زمان حمله را منتشر کرده بود

در گزارش پلیس آمده که نموش یک دوربین فیلمبرداری هم داشته که روی آن ۴۰ ثانیه تصویر ضبط شده بود.

ویدیو، تصاویر دو تفنگ بوده و صدایی که مسئولیت حمله به موزه یهودیان را پذیرفته و بابت اینکه به خاطر مشکل فنی دوربین عذرخواهی کرده که نتوانسته صحنه تیراندازی را ضبط کند.

پیشتر، رئیس جمهوری فرانسه گفته بود کشورش در تلاش برای جلوگیری از حملات "جهادگرایان" است.

مهدی نموش، اهل شهری به نام روبه در شمال فرانسه است. او در قطاری بود که از آمستردام به سمت فرانسه می‌آمد. دستگیری وی در یک بازرسی اتفاقی برای مواد مخدر روی داد.

سه نفری که در جریان حمله به موزه یهودیان کشته شدند، یک زن و شوهر اسرائیلی بودند و یک دختر فرانسوی که آنجا کار داوطلبانه می‌کرده.

یک کارمند بلژیکی هم در جریان حمله مجروح شد.

۴۲ هزار نفر از مردم بلژیک یهودی هستند که حدود نیمی از آنها در پایتخت این کشور زندگی می‌کنند.

انتهای پیام

کد N314306

وبگردی