آفتاب

آغاز مذاکرات نفسگیر گازی روسیه و اوکرای در بروکسل

آغاز مذاکرات نفسگیر گازی روسیه و اوکرای در بروکسل

امروز دوشنبه در بروکسل آخرین دور از مذاکرات گازی روسیه و اوکراین در مورد بهای گاز صادراتی از مسکو به کی یف، برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، نمایندگان روسیه و اوکراین از امروز دوشنبه مذاکرات نفسگیر خود را در مورد بهای گاز آغاز می کنند.

جنگ قدیمی گازی اوکراین با روسیه به مدت یک دهه است که جریان دارد، اما بعد از تحولات اخیر این کشور که منجر به کنار رفتن "ویکتور یانوکویچ" از ریاست جمهوری آن شد، روسیه از تصمیم خود برای دو برابر کردن بهای گاز صادراتی به اوکراین خبر داد.

همین امر سبب شد تا کی یف، مسکو را متهم به جنگ و تهاجم اقتصادی کرده و از پرداخت مبلغ قرارداد پنج میلیارد و 170 میلیون دلاری به روسیه خودداری کند.

این در حالی است که گاز صادراتی از روسیه به اروپا که از طریق اوکراین انجام می شود، 15درصد از گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را تامین می کند از همین رو اتحادیه اروپا به شدت در تلاش است تا اختلافات مسکو و کی یف را در این رابطه حل و فصل کند.

تا پیش از این روسیه از آغاز مذاکرات با اوکراین در این خصوص خودداری می کرد، اما بعد از موافقت شرکت نفت و گاز اوکراین با پرداخت 786 میلیون دلار به شرکت گازپروم روسیه، مسکو با برگزاری مذاکرات جدید موافقت کرد.

در همین رابطه "آرسنی یاتسنیوک" نخست وزیر اوکراین، برای مطمئن کردن اتحادیه اروپا در خصوص حل اختلافات با روسیه اعلام کرد : کی یف تمام بدهی های گازی خود به مسکو را پرداخت می کند.

به گزارش مهر، در جریان اعتراضات اوکراین، روسیه برای حمایت از دولت یانوکوویچ ضمن موافقت برای پرداخت وام های میلیاردی به کی یف،با کاهش بهای گاز صادراتی به اوکراین نیز موافقت کرده بود، اما پس از سقوط یانوکوویچ روسیه این توافقات را فسخ کرده و از تصمیم خود برای افزایش بهای گاز خبر داد.

 

 

 

کد N314124

وبگردی