آفتاب

سامانه راداری برد بلند غدیر رونمایی شد/ ارائه آخرین جزئیات دستاورد جدید هوافضای سپاه

سامانه راداری برد بلند غدیر رونمایی شد/ ارائه آخرین جزئیات دستاورد جدید هوافضای سپاه

سامانه راداری برد بلند غدیر با حضور امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش در منطقه گرمسار رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسم افتتاح سامانه راداری برد بلند غدیر که توسط نیروی هوایی سپاه پاسداران ساخته شده است سردار سرتیپ رضا شعبان فرمانده پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه و سرتیپ دوم پاسدار موسی بختیاری معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء و جمعی از فرماندهان نیروی مسلح در محل سایت راداری در گرمسار حضور داشتند.

سامانه راداری پیشرفته غدیر از نوع جستجو و کشف اهداف به صورت سه بعدی است و دائم کار است که با بردی در حدود 1100 کیلومتر قادر به کشف اهداف با سطح مقطع بسیار کم است. تمامی مراحل تحقیق، طراحی و تولید سامانه راداری غدیر به همت سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه انجام شده و پس از پایان مراحل تحقیقات در سال 1390 طی سالهای اخیر تولید شده است.

این سامانه امروز به طور رسمی در شبکه یکپارچه پدافند کشوری وارد مدار و عملیاتی شد.

همزمان با رونمایی از این سامانه راداری، سایت راداری غدیر گرمسار نیز به نام شهدای بعثت نام گرفت.

از دیگر خصوصیات منحصر به فرد این رادار این است که دارای 4 فکتور است که هر فکتور 90 درجه را پوشش می دهد یعنی به طور همزمان 360 درجه به صورت آرایه فازی عمل می کند. این سامانه جزو سامانه ها و فناوری های هایتک محسوب می شود که کشورهای بسیار معدودی دارای این فناوری هستند. دقت در سمت، سرعت و ارتفاع از دیگر ویژگی های این سامانه است.

علاوه بر این ساختار سیستم این سامانه به طوری است که تا ارتفاع بالا فضای کشور را رهگیری می کند و هر فکتور دارای طول و عرض 40 در 22 متر است که بیش از 100 آنتن بر روی آن نصب شده است و کل سامانه با یک اپراتور می تواند کار کند.

 

کد N314112

وبگردی