آفتاب

رایزنی آیت‌الله سیستانی با نماینده دبیرکل سازمان ملل درباره انتخابات عراق

رایزنی آیت‌الله سیستانی با نماینده دبیرکل سازمان ملل درباره انتخابات عراق

مرجع عالیقدر شیعیان با نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق دیدار و در خصوص انتخابات اخیر این کشور بحث و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، نیکولای ملادینف، نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر نجف پس از دیدار با آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان اعلام کرد که با ایشان در خصوص انتخابات و مرحله پس از آن بحث و گفتگو کرده است.

وی تاکید کرد که با آیت‌الله العظمی سیستانی توافق داشتند که انتخابات به صورت حرفه‌ای برگزار شد و 60 درصد از رای‌دهندگان در این انتخابات شرکت کردند که این درصد بالایی است.

ملادینف تصریح کرد که روند تشکیل دولت باید در چارچوب دستور کارهای مشخص شده مبتنی بر قانون اساسی باشد و تمام طرف‌های اساسی در آن مشارکت داشته باشند.

نماینده دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه نهادهای دولت به فراکسیون‌های سیاسی واگذار شده‌اند، اظهار کرد که سازمان ملل به حمایت از مذاکرات میان گروه‌های سیاسی ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه مردم این کشور نیز به مسئولیت خود عمل کرده و مشارکت کارآمدی در انتخابات داشتند اظهار کرد که مسئولان سیاسی عراق نیز باید به مسئولیت خود عمل کرده و دولت را در سریع‌ترین زمان ممکن تشکیل دهند.

ملادینف عنوان داشت: ما به حمایت خود از فراکسیون‌های سیاسی ادامه می‌دهیم تا به راه حل دست یابیم که دیدگاه‌های آن‌ها را به یکدیگر نزدیک سازد.

در همین راستا اسامه نجیفی، رئیس پارلمان عراق و رهبر ائتلاف "متحدون" و ایاد علاوی، رهبر ائتلاف "الوطنیه" نامه‌هایی به دفتر مرجع عالی‌قدر شیعیان دادند.

دفتر مرجع عالیقدر شیعیان در خصوص محتوای این دو نامه یا اینکه به این دو نامه پاسخ می‌دهد یا خیر، اظهار نظری نکرده است، اما دفتر ایاد علاوی و اسامه نجیفی در خصوص محتوای این دو نامه اعلام کردند که در این دو نامه از آیت الله العظمی سید علی سیستانی خواستند برای انتخاب نخست وزیر از بین اعضای ائتلاف شیعی "اتحاد ملی" مداخله کند.

این دو مقام عراقی از این طریق تلاش دارند راه را در مقابل تصدی پست نخست‌وزیری از سوی نوری مالکی برای سومین بار ببندند.

در همین راستا حیدر غربی، استاد حوزه علمیه در مصاحبه‌ای با روزنامه الشرق الاوسط در خصوص موضع آیت الله سیستانی نسبت به قشر سیاسی حاکم در عراق و عدم تعامل ایشان با رهبران فراکسیون‌های سیاسی گفت: علی‌رغم تلاش‌های بسیاری برای دیدار با ایشان موضع مرجع عالیقدر شیعیان نه قبل از انتخابات و نه پس از آن نسبت به سیاستمداران تغییر نکرده است.

از سوی دیگر، اسامه نجیفی اعلام کرد که اکثر مقامات سیاسی در عراق می‌توانند ظرف چند هفته دولت و نخست‌وزیر را معرفی کنند.

وی با تاکید بر اینکه ائتلاف وی با تصدی پست نخست وزیری نوری مالکی برای سومین بار مخالف است اعلام کرده است تصدی پست‌های اصلی نیازمند توافق‌ است.

نجیفی بابت اینکه کردها و طرف‌هایی در ائتلاف اتحاد ملی همین موضع را دارند، اظهار کرد: فرصت بزرگی برای تغییر در کشور وجود دارد اما این امر نیازمند صبر و همکاری است.

انتهای پیام

کد N314053

وبگردی