آفتاب

انتقاد شدید جان بولتن از تبادل سرباز آمریکایی با زندانیان طالبان

انتقاد شدید جان بولتن از تبادل سرباز آمریکایی با زندانیان طالبان

نیویورک، ایرنا- جان بولتن از چهره های تندرو جمهوریخواه از تبادل یک سرباز اسیر آمریکایی با زندانیان طالبان بشدت انتقاد کرده و باراک اوباما را متهم کرد که پیامی اشتباه به طالبان و گروه های تروریستی در جهان فرستاده است.

به گزارش ایرنا جان بولتن، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد در گفتگویی با تلویزیون فاکس نیوز آمریکا، توافق صورت گرفته برای آزادی سرباز آمریکایی در بند طالبان افغانستان را بد توصیف کرد و گفت: اقدام اوباما برای تبادل تروریست ها با یک سرباز آمریکایی و یکسان انگاشتن آن ها تحقیر آمیز بود.

بولتن گفت، اوباما با آزادی این افراد شهروندان و سربازان آمریکایی را به خطر انداخته است. چراکه دیگر تضمینی نیست که طالبان به دنبال اسیر گرفتن سرباز دیگر آمریکایی نروند.

از سوی دیگر دو قانونگذار جمهوری خواه آمریکایی با انتشار بیانیه ای، آزاد کردن پنج زندانی طالبان از گوانتانامو را در برابر بازگرداندن ˈبوئی برگدالˈ که تقریبا پنج سال در اسارت گروه طالبان افغانستان بود ،قانون شکنی دانسته و گفتند، اوباما قانونا موظف بود کنگره را پیشاپیش در جریان آزاد کردن اسیران طالبان قرار دهد.

کاخ سفید این اتهامات را رد کرده و می گوید که با توجه به شرایط و فرصت استثنایی پیش آمده مجالی برای تعلل برای آزاد کردن سرباز آمریکایی نبود.

بوئی برگدال 28 ساله که تقریبا پنج سال در اسارت گروه طالبان افغانستان بود با وساطت قطر با پنج زندانی طالبان که از زندان گوانتانامو آزاد شدند مبادله شده است.

بوئی برگدال در سال 2009 در ولایت پکتیکا به دست نیروهای طالبان اسیر شد.

بنا به گزارش ها، پنج زندانی طالبان به دولت قطر تحویل داده شده اند.

اروپام 2251 **1908 **1917
کد N313637

وبگردی