آفتاب

وزیر دفاع آمریکا: آزادی سرباز آمریکایی در افغانستان بدون اطلاع کنگره بود

وزیر دفاع آمریکا: آزادی سرباز آمریکایی در افغانستان بدون اطلاع کنگره بود

وزیر دفاع آمریکا امروز (یکشنبه) در اظهاراتی گفت: عملیاتی که اخیرا منجر به آزادی یک سرباز آمریکایی در ازای آزادی پنج تن از شبه نظامیان طالبان از زندان گوانتانامو شد به دلیل به خطر افتادن زندگی این سرباز آمریکایی و فوریت داشتن، با کنگره هماهنگ نشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در نخستین اظهارنظرهای خود درباره عملیات روز شنبه نیروهای آمریکایی در افغانستان که منجر به آزادی گروهبان بووه برگدال، سرباز آمریکایی تحت اسارت شبه نظامیان طالبان شد اظهار داشت: اطلاعاتی که مقامات آمریکایی جمع‌آوری کردند، نشان دادند که ایمنی و سلامتی برگدال به خطر افتاده و به ویژه وضع جسمانی وی وخیم شده است.

روز شنبه، شبه نظامیان طالبان در شرق افغانستان برگدال را به نیروهای عملیات ویژه آمریکایی تحویل داده و اواخر این روز نیز زندانیان طالبان از زندان گوانتانامو آزاد شده و به قطر انتقال پیدا کردند.

این درحالی صورت گرفت که پنتاگون به کنگره آمریکا اخطاری را که می‌بایست از 30 روز قبل برای آزادی زندانیان گوانتانامو می‌داد، نداده بود.

وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی که در حین سفر به افغانستان و در هواپیمای خود خطاب به خبرنگاران گفت، تصریح کرد: دولت آمریکا به این نتیجه رسیده بود که ارتش باید سریعا برای خارج کردن برگدال عمل کرده و فورا زندگی وی را نجات دهد.

وی تاکید کرد: شورای امنیت ملی آمریکا به اتفاق نظر در این زمینه دست پیدا کرده بود و رییس جمهور نیز براساس بند دوم قانون اساسی این اختیار را داشت که دستور به آزادکردن زندانیان گوانتانامو دهد.

این در حالی است که تنها تعداد کمی از مقامات آمریکا نسبت به این عملیات آگاه بودند و هاگل تصریح کرد: ما به دلایل واضح نمی‌توانستیم اجازه به هیچ گونه افشاگری درباره این عملیات دهیم.

هاگل که این اظهارات را چند ساعت پیش از انتقال برگدال به یک بیمارستان نظامی در آلمان ایراد کرد.

وی گفت:‌ نیروهای عملیات ویژه آمریکایی برای انجام این عملیات هرگونه احتیاط لازم را به خرج داده‌اند و از جمع‌آوری اطلاعات، تجسس، تجهیزات امنیتی مناسب و تعداد زیادی هلی‌کوپتر استفاده کردند تا تضمین کنند تا همه چیز درست انجام شود.

هاگل گفت: در این عملیات هیچ گلوله‌ای شلیک نشد و هیچ خشونتی رخ نداد.

وی افزود: این عملیات بیشتر از انتظار و برنامه‌ریزی ما خوب انجام شد و من فکر می‌کنم که می‌توانست اینگونه باشد زیرا زمانبندی کار درست بود و مراحل به درستی کنار هم چیده شد.

هاگل تاکید کرد:‌ امیدوار است این تبادل زندانی با طالبان منجر به توافق با طالبان با آنها شود.

وی تاکید کرد:‌تمرکز عملیات بر بازگشت موفقیت آمیز برگدال بود اما شاید این کار یک فرصت جدید برای مذاکرات جدید فراهم کند.

هاگل در پاسخ به اینکه آیا این نوع تبادل زندانی ممکن است باعث تشویق شدن دیگر شبه نظامیان برای گروگانگیری شود، گفت: چنین عملیاتی تنها یک تبادل زندانی بود.

وی تاکید کرد: گروه‌های تروریستی در حال حاضر دختران دانش آموز، بازرگانان و دیگر مردم بیگناه را نیز می‌ربایند.

هاگل همچنین از اظهار نظر درباره اینکه آیا برگدال پنج سال پیش هنگامی که از واحد نظامی خود خارج شده و ناپدید شد، قصد فرار از ارتش را داشته، اظهار نظر نکرد.

وی افزود: اولویت اول ما تضمین سلامت و مساعد بودن حال وی و همچنین رساندن او به خانواده‌اش بود. دیگر شرایط و سوال‌هایی که ممکن است پیش بیاید در آینده مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.

هاگل تاکید کرد این که خود وی در جنگ ویتنام شرکت داشته و همچنین دوستی وی با افرادی نظیر سناتور جان مک‌کین که یک زندانی جنگی بوده موجب تعهد شخصی وی به چنین تبادلی شده است.

وی ادامه داد: این روز برای خانواده برگدال بسیار روز خوبی بود. این روز همچنین برای سربازان و کشور ما بسیار مهم بود.

هاگل گفت که قصد دارد به زودی با برگدال صحبت کند و در زمان مناسب و پس از طی دوران درمان وی، با او صحبت خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N313540

وبگردی