آفتاب
سبحانی‌نیا:

مهم‌ترین بازیگر اثرگذار بر افزایش خونریزی و کشتار بر سوریه، رژیم صهیونیستی است

مهم‌ترین بازیگر اثرگذار بر افزایش خونریزی و کشتار بر سوریه، رژیم صهیونیستی است

یک عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران، رژیم صهیونیستی را مهم‌ترین بازیگر اثرگذار بر افزایش خونریزی و کشتار و پیچیده‌تر شدن اوضاع سوریه دانست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین سبحانی‌نیا در دومین اجلاس کشورهای دوست سوریه گفت: سوریه بیش از سه سال است که در بحرانی گرفتار شده که از خارج از این کشور بر مردم و آن تحمیل شده است. این بحران به بهانه اجرای دموکراسی و در واقع به هدف ضربه زدن به سوریه به عنوان یکی از عناصر اصلی محور مقاومت صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: متاسفانه به دلیل سیاست‌های غیرمسوولانه، طرف‌های خارجی و دخالت‌های آنها بحران این کشور ابعاد پیچیده‌ای به خود گرفته است. خطر تروریسم و جریان‌های تکفیری نه تنها ثبات و امنیت سوریه را، حتی امنیت منطقه حساس و استراتژیک خاورمیانه و کشورهای اروپایی و غربی را نیز هدف قرار داده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین مسوولیت جامعه جهانی در حال حاضر برخورد قاطع با خطر تروریسمی است که در سوریه شاهد هستیم. متاسفانه اصرار برخی کشورها بر استمرار سیاست‌های اشتباه خود در قبال بحران سوریه نه تنها مشکل را حل نکرده، بلکه با تقویت خطر تروریسم، آلام و مشکلات مردم سوریه را افزون نموده است. لازم است به این نکته تاکید کنم که مهم‌ترین بازیگر اثرگذار بر افزایش خونریزی و کشتار و پیچیده‌تر شدن اوضاع در سوریه، رژیم صهیونیستی است که منافع حیاتی خود را در تروریسم و تشنج منطقه‌ای قرار داده و با تامین خدمات پزشکی برای تروریست‌ها دامنه درگیری را پیوسته گسترش می‌دهد.

او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تحولات جاری در سوریه همواره بر اصل حل سیاسی و برگزاری گفت‌وگوهای ملی فراگیر در سوریه تاکید داشته و گذشت زمان نیز صحت نگاه جمهوری اسلامی ایران را به اثبات رسانده است. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید داشته‌ایم که این مردم سوریه هستند که بایستی سرنوشت خود را از طریق راهکارهای دموکراتیک تعیین کنند.

سبحانی‌نیا اضافه کرد: راه‌حل‌های خارجی و تجاهل نسبت به مردم و دولت سوریه بر حل و فصل‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، درمان مناسب برای مشکل پیش آمده در سوریه نخواهد بود. برگزاری این نشست مهم در شرایط بسیار حساس و تعیین کننده‌ای در تحولات سوریه صورت گرفته است. دوستان واقعی مردم سوریه که در زیر این سقف گرد آمدند می‌توانند در کنار اراده ملی شکل گرفته در داخل سوریه برای کمک به این کشور در برون رفت از بحران کمک سازنده‌ای داشته باشند.

او با بیان اینکه حضور روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی کشورهای دوست سوریه تاکیدی است بر ضرورت حل و فصل سیاسی بحران سوریه و ضرورت مقابله با پدیده تروریسم و جلوگیری از ورود هرگونه سلاح تاکید کرد که تحولات سه سال گذشته بر همگان ثابت کرد، حل بحران سوریه از طریق ارسال سلاح، مال و تقویت جریان‌های تروریستی در منطقه میسر نیست.

این نماینده مجلس کشورمان گفت: ما به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن استقلال از انتخابات جاری در سوریه، این انتخابات را گامی مهم در راستای حل و فصل سیاسی بحران سوریه دانسته و برگزاری موفقیت‌آمیز اولین مرحله از انتخابات را که با استقبال پرشوری مقابله گردید، به مردم و نمایندگان سوریه در مجلس این کشور تبریک می‌گوییم.

سبحانی‌نیا در پایان گفت: این حضور پرشور و مشارکت مردمی در دور دوم انتخابات در این کشور که قرار است ظرف دو روز آینده در سوریه برگزار شود، در واقع نوعی استضاء مردمی از حاکمیت موجود در این کشور است. مجلس شورای اسلامی نیز به نوبه خود برای کمک به مردم سوریه جهت عبور از این بحران ایفای نقش نمود. تبادل هیات‌های پارلمانی و رایزنی‌های گسترده و فشرده با مجالس آسیایی و بین‌المللی، ارائه افکار و طرح‌های سازنده برای حل بحران سوریه و برگزاری دو دور نشست دوستان سوریه در تهران در این راستا قابل ذکر است.

انتهای پیام

کد N313307

وبگردی