آفتاب

بیانیه بسیج دانشجویی 12 دانشگاه علوم پزشکی درباره موضوع جمعیت

بیانیه بسیج دانشجویی 12 دانشگاه علوم پزشکی درباره موضوع جمعیت

بسیج دانشجویی 12 دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، با صدور بیانیه‌ای، بر ضرورت توجه بیشتر بخش‌های مختلف کشور به سیاست‌های کلی جمعیت تاکید کردند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن این بیانیه به شرح زیر است:

«به نام خالق زیبایی‌ها

مقام معظم رهبری (مدظله العالی): کشورِ بدون جمعیت جوان، یعنی کشورِ بدون ابتکار و پیشرفت و هیجان و شور و شوق نسل مؤمن، پویا و شکوفا یکی از ملزومات اساسی جامعه اسلامی برای رسیدن به اهداف عالیه و پیشرفت کشور است و حرکت به سوی آن مستلزم وجود برنامه‌ریزی مناسب و داشتن ظرفیت کافی و پر اراده نیروی انسانی به خصوص نسل جوان در کشور است. متأسفانه کشور ما در دو دهه اخیر و در اثر افراط در سیاست‌های پیشگیری از باروری و ترویج کاهش جمعیت کشور، با پدیده کاهش نرخ باروری روبرو شده است و هم اکنون به زیر عدد 2 رسیده است و ادامه این روند به معنی پیری و کاهش جمعیت در آینده و به خطر افتادن کشور خواهد بود.

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) همچون همیشه و با ورودی هوشمندانه و هشدار درباره تبعات غیر قابل جبران این پدیده برای کشور در آینده نه چندان دور، در سالهای اخیر بارها مسأله پیری جمعیت و لزوم تغییر سیاست های جمعیتی را گوشزد کردند که متاسفانه با اقدام جدی و موثری از دستگاه های مسئول روبرو نشد.

ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی ایشان به عنوان نقشه راه کامل و جامعی برای جلوگیری از پدیده کاهش جمعیت و افزایش پویایی و نشاط نسل جوان اتمام حجتی با دستگاه های مسئول محسوب می شود. لذا از آحاد جامعه علی الخصوص مسئولین انتظار می رود تا در راستای این سیاست ها گام‌های عملی و قاطع برداشته و نتایجی عینی را برای کشور تحصیل نمایند. در این میان نقش برخی از دستگاه ها ویژه و جدی‌تر است از جمله:

1) طرح تعالی جمعیت و خانواده بیش از یک سال است که در مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانون‌گذار در کشور معطل است و علی‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جمعیت تاکنون به تصویب نرسیده است. تصویب سریع و صریح این قانون بویژه با در نظر گرفتن تذکر اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس اصلی ترین کاری است که می تواند بستر قانونی مناسبی را برای عملی شدن این سیاست ها فراهم نماید.

2) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولیان آموزش عالی کشور بر خلاف رویه فعلی باید به سمت تسهیل شرایط برای ازدواج دانشجویان حرکت کنند و موانع این کار را با تغییر رویکرد و باز نگری در نظام آموزشی و رفاهی از میان بردارند. شرایط باید به گونه‌ای باشد که تحصیل دانشجویان متأهل به مراتب آسان‌تر از دانشجویان مجرد باشد.

3) وزارت آموزش و پرورش که جایگاه ویژه‌ای در تعلیم و تربیت نسل آینده کشور دارد باید آموزش و ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی را در قالب برنامه‌ریزی مستمر و عملیاتی در اولویت قرار دهد. نباید غفلت کرد که سبک زندگی بیش از هر چیزی بر رفتار جامعه در مسأله جمعیت تأثیر دارد.

4) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی نظام سلامت سیاست‌های معقول و به دور از افراط و تفریط برای افزایش نرخ باروری با محوریت سلامت جسمی و روحی خانواده‌ها را تدوین کرده و اقدامات عملی را در این باره صورت دهد.

5) سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران - که به فرموده امام راحل (ره) باید دانشگاه عمومی باشد - نیز باید با ایفای نقش خود در آموزش عمومی مردم و ترویج فرهنگ و سبک زندگی اسلامی - ایرانی، مسیر را برای تحقق سیاست‌های جمعیتی هموار کرده و در اصلاح فرهنگ عمومی جامعه که شدیدا مورد هجمه رسانه‌های بیگانه قرار گرفته است، مجدانه بکوشد.

6) وزارت تعاون، کار، رفاه و امور اجتماعی با پوشش‌های بیمه‌ای و تامین اجتماعی دغدغه‌ها و موانع موجود بر سر راه فرزندآوری را برای خانواده‌ها به حداقل رسانده و برای آموزش مهارت‌های مربوط به کار و اشتغال جوانان برنامه‌ریزی و اقدام نماید.

در همین راستا، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ضمن انجام وظیقه دینی و انقلابی خود برای ترویج این گفتمان در جامعه و مطالبه‌گری مسئولان، آمادگی خود را برای کمک در این زمینه اعلام می‌دارد و همچنین پیگیر اقدامات عملی آنان در راستای تحقق سیاست‌های جمعیتی خواهد بود. باشد تا شاهد رشد نسل‌های جوان انقلابی در کشور باشیم. و من الله التوفیق»

انتهای پیام

کد N313285

وبگردی