آفتاب
حداد عادل:

پاداش کسی که زبان فارسی بداند خود زبان فارسی است

پاداش کسی که زبان فارسی بداند خود زبان فارسی است

غلامعلی حدادعادل گفت: یکی از سیاست‌ها و اهداف بنیاد سعدی، تربیت استادان زبان فارسی تا سطح دکتری و بومی هر کشور است چرا که با تربیت یک استاد، صدها فارسی‌دان تربیت خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس بنیاد سعدی در دیدار دانش‌آموختگان غیرایرانی زبان فارسی که در محل بنیاد سعدی برگزار شد، اظهار کرد: تربیت استاد زبان فارسی در هر کشور فایده فراوانی برای ما دارد چراکه ما را از تربیت معلم برای آموزش زبان و اعزام آنها به کشورهای دیگر بی نیاز می کند.

وی خطاب به دانش آموختگان حاضر در جلسه گفت: ما خوشحالیم که توانسته‌اید رشته زبان و ادبیات فارسی در ایران بیاموزید و به نظر ما مهمترین راه برای گسترش زبان فارسی در دنیا این است که از کشورهای دیگر مانند شما دانشجو در ایران داشته باشیم و مدرک تحصیلی بالا همچون دکتری کسب کرده و به کشور خود برگردند و در کنار خانواده به شغل تدریس زبان بپردازند.

رییس بنیاد سعدی گفت: قرار است با همکاری وزارت علوم این تربیت استاد زبان فارسی بومی از هر کشور انجام شود چراکه هر کدام از شما در طول 30 الی 40 سال آینده هزاران دانشجوی فارسی خواهید داشت پس بهترین سرمایه‌گذاری است. در همین راستا باید بدانیم که یک کشور مانند هندوستان در 10 سال آینده چند نفر استاد نیاز دارد.

او افزود: همچنین در نظر داریم مطالعات علمی گسترده برای بهبود آموزش زبان فارسی در جهان داشته باشیم و برای تولید انواع نرم‌افزار و کتاب در سطوح مختلف برای مخاطبان مختلف برنامه‌ریزی کرده‌ایم. به همین منظور برای هر کشور شورای راهبردی متشکل از استادان، رایزنان فرهنگی و سفرای سابق این کشورها داریم تا ضمن تشخیص مخاطبان، سیاست‌گذاری لازم انجام شود.

حدادعادل با بیان اینکه دانش‌آموختگان غیرایرانی، دوستی و ارتباط خود را با بنیاد سعدی، کشور و مردم ایران حفظ کنند، گفت: امیدواریم شما پیام‌آوران صلح و دوستی و مهربانی بین ملت ایران با ملت و کشورخودتان باشید. ضمن آنکه تمایل داریم که با شما ارتباط منظم داشته باشیم و آمادگی داریم مشکلات علمی شما را در سریعترین زمان حل کنیم به گونه ای که اگر سوالی در زمان تدریس داشتید مثلا توضیحی درباره معنی و مفهوم شعر یا نثری داشتید با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت توسط کارشناسان این حوزه به شما پاسخ دهیم . شما نیز اخبار مربوط به کشور خود را برای ما ارسال کنید تا بدانیم در هر شهر و کشوری چه تعداد دانشجو وجود دارد و چه امکانات آموزشی در آن منطقه نیاز است.

وی تصریح کرد: بنیاد سعدی خانه شماست، البته این جا خانه همه استادان زبان فارسی و علاقه‌مندان به زبان فارسی است و تبریک می گویم که توانسته اید زبان فارسی را بخوانید و پاداش کسی که زبان فارسی بداند خود زبان فارسی است زیرا آنقدر در خود ثروت معنوی دارد که هیچ کس از آموختن آن پشیمان نمی شود.

همچنین سرپرست معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی در این نشست اظهار کرد: بنا داریم تا شبکه مجازی برای استادان زبان فارسی ایجاد کنیم و شما اولین اعضای این شبکه مجازی خواهید بود.

وی از دانش آموختگان خواست تا با رایزنان فرهنگی ایران و اتاق ایران در کشور خودشان ارتباط برقرار کنند زیرا فرصت شغلی خواهد بود.

در پایان این مراسم لوح تقدیری از سوی رییس بنیاد سعدی به دانش آموختگان زبان فارسی اهدا شد.

پایان خبر

کد N313267

وبگردی