آفتاب

قانونگذاران آمریکایی: اوباما با آزادی طالبان از زندان قوانین را نقض کرد

قانونگذاران آمریکایی: اوباما با آزادی طالبان از زندان قوانین را نقض کرد

تهران-ایرنا- دو عضو ارشد جمهوریخواه مجالس سنا و کنگره آمریکا از اقدام ˈباراک اوباماˈ در زمینه مذاکره با طالبان به منظور آزادی یک نظامی آمریکایی در ازای رهایی پنج عضو زندانی طالبان در گوانتانامو کوبا، به عنوان ناقض قانون آمریکا انتقاد کردند.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی روزنامه رسمی کنگره آمریکا(هیل)، سناتور جمهوریخواه ˈجیمز اینهوفˈ از اعضای بلندپایه کمیته نیروهای مسلح سنا و ˈباک مک کئونˈ رییس جمهوریخواه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به اوباما نوشتند، آزادی پنج نفر از سران ارشد طالبان از زندانی در گوانتانامو در ازای رهایی ˈبویی برگدالˈ ممکن است پیامدهایی برای سایر نیروهای امریکایی و همه شهروندان این کشور به دنبال داشته باشد.

به گفته ˈاینهوفˈ و ˈمک کئونˈ، اوباما به وضوح از قوانینی تخطی کرد که وی را ملزم می کند سه روز قبل از هرگونه جابجایی تروریست ها از گوانتانامو، کنگره را در جریان بگذارد.

در نامه مشترک این دو قانونگذار آمریکایی آمده است، آزادی برگدل نشانگر این واقعیت است که رییس جمهوری به جای ذکر منطقی که باعث این تصمیم گیری شد، گزینه نادیده گرفتن قانون را انتخاب کرده است.

قانونگذاران آمریکایی افزودند، تروریست های طالبان اکنون انگیزه ای قوی برای حمله و دستگیری آمریکایی ها دارند. اقدامات اوباما بدعتی را به جا گذارد که باعث می شود تروریست ها فکر کنند دولت (آمریکا) زندانیان را در ازای آزادی دیگران مبادله می کند.

برگدال که در پایگاهی در ولایت ˈپکتیکاˈی افغانستان خدمت می کرد، در ژوئن 2009 پس از خروج از این پایگاه ربوده شد.

اوباما روز شنبه اعلام کرد، طالبان، برگدال 28 ساله را که از حدود 5 سال پیش در اسارت این گروه بود، آزاد کرد.

در پی اعلام خبر آزادی برگدال از سوی اوباما، خبرهایی درباره آزادی 5 عضو طالبان از زندان گوانتانامو منتشر شد.

یک مقام ارشد کاخ سفید گفت، آمریکا در راستای توافقنامه آشتی جامع، 5 افغان زندانی در گوانتانامو را به زندانی در قطر منتقل کرد و فعالیت ها و کارهای آنها تحت نظارت شدید قرار دارد.

رسانام** 1088**5981
کد N313120

وبگردی