آفتاب
بررسی تحولات مصر

فیرحی: اخوان‌المسلمین مشکلاتش با دموکراسی را حل کند

فیرحی: اخوان‌المسلمین مشکلاتش با دموکراسی را حل کند

حجت‌الاسلام و المسلمین داوود فیرحی گفت: باید اخوان‌المسلمین مشکلات تئوریک و فکری داخلی خود را در رابطه با دموکراسی حل کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داوود فیرحی عضو هیات علمی دانشگاه تهران که در نشست بررسی تحولات مصر در موسسه دیپلماسی ایرانی سخن می‌گفت، با بیان اینکه مثلث اخوان، دموکراسی و میراث نظام قدیم در خاورمیانه وجود دارد، اظهار کرد: اضلاع این مثلث هر کدام شرایط و ویژگی‌هایی را به تحولات در خاورمیانه تحمیل می‌کنند که می‌توان از آن با عنوان پله قانون اساسی نام برد.

وی اضافه کرد: اخوان سال 1928 تاسیس شد و درون آن دگرگونی‌هایی داشت که از رادیکالیسم تند نظامی به دموکراسی‌های اخوانی امروز تغییر یافته است اما اخوان امروز در مصر در عرصه سیاسی شکست خورده اما در منطقه هنوز یک جنبش بالنده است.

این استاد دانشگاه افزود: السیسی معتقد است که اخوان دیگر به عنوان یک سازمان وجود ندارد و به نظر می‌رسد عزم جدی دولت السیسی این است که این جنبش را تا حدی که می‌تواند سرکوب کند.

فیرحی ادامه داد: کشورهای خاورمیانه‌ به شدت نوعی از دموکراسی را دنبال می‌کنند تا قانون اساسی را در رفتار خود بگنجاند اما از سویی به خاطر تجربه تاریخی و رشد دولت‌های چپ‌گرا نوعا سکولار طبقه متوسطی را تربیت کرده‌اند که قلم به دست هستند. این افراد به لحاظ پایه علمی و اجتماعی در وضعیت برابر با مسلمانان هستند. در مصر در این شرایط هر قدرتی می‌خواهد قانون اساسی بنویسد آن را با ایده خود می‌نویسد و معمولا وقتی قانون اساسی نوشته می‌شود به جای اینکه معیاری برای حل اختلاف باشد اختلافات را آغاز می‌کند.

وی توضیح داد: آنها که می‌خواهند با نوشتن قانون اساسی مشروع شوند به جای آن نوشتن قانون اساسی آغاز نامشروعیت‌شان می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اخوانی‌ها دو گروه هستند، برخی که سنتی‌تر فکر می‌کنند و معتقدند که اگر گروه بزرگ ائتلاف را حفظ کنند می‌توانند به تدریج آن را گسترش دهند و به احیای قانون اساسی باز گردند اما بخش دیگر به بازنگری در استراتژی‌های سیاسی تمایل پیدا کرده است، ادامه داد: همان‌طور که جلسه پنهان دو هفته قبل برخی از مصری‌ها و تونسی‌ها در ترکیه با اردوغان را شاهد بودیم به نظر می‌رسد این جلسه بازاندیشی انتقادی در مجموعه اخوان است. آنها می‌گویند قانون اساسی مهم نیست، نباید به آن تکیه کرد بلکه بیشتر باید به دموکراسی فکر کرد.

فیرحی با بیان اینکه تجربه مصر تجربه جهانی برای کل اخوان‌المسلمین شده است، اضافه کرد: برای گروه دوم قانع کردن افکار عمومی، وارد شدن به نوعی از گفت‌وگو با دولت جدید و همچنین تاسیس احزاب جدید مانند ترکیه که پسوند اسلامی ندارد بلکه پسوند دموکراسی‌های محافظه‌کار را با خود دارد چالش جدی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: تجربه مصر تجربه تلخی برای اخوان است اما باعث شد اخوان از آرمان‌گرایی بلندپروازانه سال‌های 2010 و 2011 خارج شود و به سمتی برود که واقع‌گراتر عمل کند.

این استاد دانشگاه در پایان اضافه کرد: غربی‌ها مجبورند به دموکراسی در مصر روی آورند و از آن حمایت کنند به این دلیل اخوان برای آنها اهمیت دارد.

فیرحی تاکید کرد: باید اخوان‌المسلمین مشکلات تئوریک و فکری داخلی خود را در رابطه با دموکراسی حل کنند و جوانان مصر فکر ایجابی ندارند، آنها فقط تخیلی از دموکراسی دارند و همیشه ابزار اپوزیسیون می‌شوند. به نظر می‌رسد آنها این بار جذب اخوان خواهند شد.

ادامه دارد ...

کد N313056

وبگردی