آفتاب
لاریجانی در دومین نشست کشورهای دوست سوریه در تهران:

نه گفتن به آدم‌کشی مهمترین پیام انتخابات سوریه است

نه گفتن به آدم‌کشی مهمترین پیام انتخابات سوریه است

ما از برخی کشورهایی که تصور می‌کردند، می‌تواند ظرف دو سه هفته دولت سوریه را شکست دهند، بارها سوال کردیم که با چه استدلالی می‌خواهید یک کشور را با انگیزهای واهی به سمت بحران سوق دهید و با پول و سلاح، شرایط داخلی سوریه را وارد بحران کنید.


                           

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیام انتخابات سوریه این است که دیگر آدم‌کشی در سوریه کافی است، تصریح کرد: مردم می‌خواهند یک زندگی متعارف و عادی داشته باشند و این مهمترین پیامی بود که مردم سوریه با شرکت در انتخابات اعلام کردند.





به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی در دومین نشست روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی کشورهای دوست سوریه در تهران که صبح امروز برگزار شد، ضمن خیر مقدم از کسانی که از پارلمان‌های کشورهای مختلف دعوت پارلمان جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته‌اند، خطاب به حضار گفت: شما می‌دانید که این نشست در شرایط بسیار حساس تاریخی و همزمان با انتخابات کشور سوریه تشکیل شده‌ است.





وی با بیان اینکه داستان سوریه در 3 سال گذشته داستان بسیار غم‌انگیزی است که کارنامه سیاهی را برای کشورهای غربی رقم زده است، اظهار داشت: ما از ابتدای ماجرای سوریه به همه کشورهایی که در این زمینه با ما رایزنی می‌کردند، گفته بودیم که ما از تعمیق دموکراسی در سوریه حمایت می‌کنیم و نه از روش‌های خشونت‌آمیز، ‌جنگ‌افروزی و ارسال سلاح اما برخی در صحنه بین‌المللی وارد این بازی کثیف شدند.





رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما از برخی کشورهایی که تصور می‌کردند، می‌تواند ظرف دو سه هفته دولت سوریه را شکست دهند، بارها سوال کردیم که با چه استدلالی می‌خواهید یک کشور را با انگیزهای واهی به سمت بحران سوق دهید و با پول و سلاح، شرایط داخلی سوریه را وارد بحران کنید.





لاریجانی با اشاره به برخی از کشورهای منطقه تصریح کرد: برخی کشورهایی که اتفاقا در کشور خودشان درتلاش برای برقراری دموکراسی شکست خورده بودند، برای سوریه اشک می‌ریختند که باید در سوریه دموکراسی ایجاد شود.





وی با بیان اینکه استنباط بزرگ کشورهای غربی بر این اساس بود که فکر می‌کردند با برهم زدن شرایط سوریه می‌توانند برای رژیم صهیونیستی فرصتی برای تنفسی جدید ایجاد کنند، خاطر نشان کرد: دولت‌های غربی در طی این 3 سال همه‌گونه کمک نظامی و سیاسی برای اینکه شرایط کشور سوریه را بهم بریزند، ارائه کردند به طوری که حتی اخیرا یکی از مسئولان آمریکایی اعلام کرده بود که باید بودجه بیشتری برای افرادی که در سوریه کارهای تروریستی انجام می‌دهند قرار دهند و این یک سند سیاه برای آمریکاست.





رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در این 3 سال شرایط سختی به مردم سوریه تحمیل شد، ابراز داشت: در این میان نکته مهم این بود که مردم سوریه مقاومت کردند و این امر بسیار پرارزشی است که یک ملت اگر در مقابل صف‌کشی کشورهای مختلف روی پای خود بایستد، موفق خواهد شد.





لاریجانی با اشاره به انتخابات سوریه افزود: انتخاباتی که در سوریه در حال اجراست یک انتخابات متعارف نیست و پیام‌های مختلفی در بردارد و نشست امروز در تهران نیز به همین دلیل است.





وی با بیان اینکه انتخابات سوریه این پیام را دارد که دولت سوریه تابع رای مردم است، تاکید کرد: این انتخابات نشان می‌دهد که دولت سوریه به رایی که از صندوق‌ها بیرون می‌آید، احترام می‌گذارد و این در حالی است که قدرت‌های غربی به ملت سوریه پیشنهاد کرده بود که در اتاق‌های بسته راجع به آینده ملت سوریه تصمیم‌گیری کنند و ملت سوریه این پیشنهاد را نپذیرفت اما این را پذیرفتند که هر چه که از صندوق رای بیرون بیاید را مبنای حرکت خود قرار دهند.





لاریجانی ادامه داد: پیام دوم انتخابات سوریه نشان‌دهنده این است که رفتارهای تروریستی در سوریه چقدر پایگاه دارد و برای من این مقدار استقبال مردم سوریه برای اینکه در سرنوشت خود حضور فعال داشته باشند بسیار حیرت‌آمیز بود.





رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین ابراز امیدواری کرد که انتخابات سوریه با صحت و سلامت انجام گیرد و تروریست‌ها برای حضور مردم سوریه در انتخابات مانعی ایجاد نکنند.





وی افزود: پیام دیگر این انتخابات این است که کشور سوریه همچنان برای اینکه یک کشور مستقل باقی بماند، هزینه می‌دهد و نیز نشان می‌دهد که این گروه‌هایی که پرچم مبارزه به دست گرفته‌اند و خارج از سوریه دنبال منافع خود هستند در درون سوریه چقدر پایگاه دارند.





لاریجانی با بیان اینکه ما کسانی را که با انگیزه‌های مختلف و صرفا برای منافع خود بین اقوام و مذاهب مختلف سوریه تفرقه می‌اندازند نمایندگان واقعی سوریه نمی‌دانیم، خاطرنشان کرد: اگر اینها نمایندگان واقعی مردم سوریه بودند باید از سوی آنها برای مردم سوریه معجزه‌ای صادر می‌شد اما این ناتوانی آنها برای تغییر شرایط سوریه نشان می‌دهد که آنها پایگاهی میان مردم سوریه ندارند.





رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیام دیگر انتخابات سوریه این است که دیگر آدم‌کشی در سوریه کافی است، تصریح کرد: مردم می‌خواهند یک زندگی متعارف و عادی داشته باشند و این مهمترین پیامی بود که مردم سوریه با شرکت در انتخابات اعلام کردند.





وی خاطرنشان کرد: ما از ابتدا به کشورهای بزرگی که به دنبال جنگ‌افروزی در سوریه بودند، گفتیم که مبارزه با تروریسم با لشکرکشی امکانپذیر نیست و نتیجه این رفتارها را در کشته شدن مردم افغانستان و عراق می‌بینیم چنانچه یکی از مقامات آمریکایی نیز به این موضوع اذعان کرده که ما به مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهیم اما نه با اشغال کشورها که بر این اساس به نظر می‌رسد که متوجه نتایج این اقدامات شده‌اند.





لاریجانی ضمن با ابراز امیدواری برای به نتیجه رسیدن انتخابات سوریه یادآور شد: انتخابات سوریه نشان‌دهنده اراده ملت‌ها برای رسیدن به دموکراسی است.





رئیس قوه مقننه در خصوص نشست امروز تاکید کرد: کاری که امروز در تهران صورت می‌گیرد، یک نوع دفاع از دموکراسی و دادن پیام منفی به رفتارهای خشن و آدم‌کشی در منطقه است.





وی با بیان اینکه راه‌حل سیاسی سوریه باید از درون صندوق رای بیرون بیاید نه در اتاق‌های دربسته، عنوان کرد: از این جهت، حضور شما در این اجلاس و در این مقطع حساس تاریخی بسیار مهم است و آینده سوریه با پشتیبانی‌های شما درخشان‌تر خواهد شد.





رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین اعلام کرد: هرکس که می‌خواهد بر انتخابات سوریه نظارت کند، می‌تواند نظارت کند و به این ترتیب بهانه از کشورهای جنگی و مسئله‌ساز از سوریه گرفته شده است.





لاریجانی در پایان ابراز امیدواری کرد که انتخابات سوریه انتخابات موفقی باشد و به هرگونه درگیری در منطقه پایان بدهد.




                       
کد N312312

وبگردی