آفتاب

مذاکرات روسیه و ارمنستان برای اضافه شدن ایروان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا

مذاکرات روسیه و ارمنستان برای اضافه شدن ایروان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا

نخست وزیران روسیه و ارمنستان، مذاکراتی را درباره امکان پیوستن ایروان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، روسای جمهور سه کشور روسیه، قزاقستان و بلاروس جمعه گذشته توافقنامه ای را برای تاسیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا کردند. این اتحادیه از سال 2015 میلادی آغاز به کار می کند و البته قرار است تعداد اعضای آن افزایش بیابد.

در همین رابطه "دیمیتری مدودف" نخست وزیر روسیه در دیدار با "هاویک آبراهامیان" همتای ارمنی خود،درباره امکان اضافه شدن ارمنستان به این اتحادیه به بحث و رایزنی پرداخت.

بر اساس این گزارش، در این دیدار میان دو طرف درباره افزایش سطح همکاری های مسکو و ایروان تبادل نظر شد و آبراهامیان از موافقت روسیه برای کمک 300 میلیون دلاری برای بازسازی نیروگاه اتمی ارمنستان خبر داد.

بر اساس این گزارش، کشورهای غربی روسیه را متهم می کنند که با ایجاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا درصدد احیای اتحاد جماهیر شوروی است اما "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، به شدت این موضوع را رد می کند.

این پیمان که قرار است پس از تایید پارلمانهای سه کشور از ژانویه سال ۲۰۱۵ اجرایی شود، تجارت میان اعضا را بهبود می بخشد و تسهیلات بسیاری را در این زمینه برای سه کشور عضو به ارمغان می آورد.

کرملین اعلام کرد که بر مبنای این پیمان سه کشور موافقت خود را با مبادله و جابجایی آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده اند. اعضای اتحادیه اقتصادی اورآسیا همچنین اعلام کرده اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.

 

 

کد N312278

وبگردی