آفتاب

نخست‌وزیر انگلیس: اگر "ژان کلود یونکر" انتخاب شود اتحادیه اروپا را ترک می‌کنیم

نخست‌وزیر انگلیس: اگر "ژان کلود یونکر" انتخاب شود اتحادیه اروپا را ترک می‌کنیم

مجله آلمانی اشپیگل نوشت: نخست وزیر انگلیس هشدار داده اگر نخست وزیر سابق لوکزامبورگ ریاست کمیسیون اروپا را بر عهده بگیرد، اتحادیه اروپا را ترک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجله اشپیگل نوشت: دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیسی می‌گوید، انتخاب ژان ‌ کلود یونکر، نخست وزیر سابق لوکزامبورگ می‌تواند باعث بی‌ثباتی دولتش شده و ممکن است برنامه برگزاری رفراندوم درباره اتحادیه اروپا را به جلو بیندازد.

حزب "مردم اروپا"ی یونکر در انتخابات پارلمان اروپا که در سال جاری میلادی برگزار شد، بیشترین تعداد کرسی‌ها را به دست آورد.

این حزب راست میانه که حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز عضو آن است 213 کرسی از 751 کرسی پارلمان اروپا را به دست آورد و نخست وزیر سابق لوکزامبورگ را به عنوان کاندیدای ریاست خود به جای خوزه مانوئل باروسوی اسپانیایی انتخاب کرده است.

اما کامرون و چند تن رهبران اروپایی با این انتخاب مخالفت کرده‌اند، انتخابی که حمایت مرکل را دربردارد.

خبرنگاران می‌گویند که کامرون دیدگاه خود را از این مساله در یک نشست غیر رسمی که چند روز قبل در اتحادیه اروپا برگزار شد، کاملا واضح بیان کرده و گفته که می‌خواهد یک اصلاح‌طلب رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا شود.

مجله اشپیگل نوشت: کامرون در نشست بروکسل به صورت علنی به مرکل هشدار داد.

کامرون به مرکل گفته که انتخاب نخست‌وزیر سابق لوکزامبورگ باعث بی‌ثباتی دولتش شده و ممکن است برگزاری رفراندوم در بریتانیا برای ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا به جلو بیفتد.

این مجله آلمانی همچین به نقل از نخست وزیر انگلیس نوشت: کامرون به مرکل گفته که با ایده‌های سال‌های 1980 نمی‌توان مشکلات پنج سال آینده اتحادیه اروپا را حل کرد.

به گزارش شبکه خبری بی‌.بی.سی، دولت آلمان معتقد است چون حزب مردم اروپایی نخست‌وزیر سابق لوکزامبورگ اکثریت کرسی‌های پارلمان اروپا را در انتخاب مه سال جاری میلادی کسب کرده، می‌تواند عهده‌دار مسئولیت کمیسیون اروپا باشد. اما دولت لندن تاکید داشته که دولت‌های ملی و نه پارلمان اروپا مسئول توافق بر انتخاب رئیس کمیسیون اروپا هستند.

فردریک رنیفیلدت، نخست وزیر سوئد و ویکتور اوربان، رئیس جمهور مجارستان از دیگر مخالفان انتخاب نخست وزیر سابق لوکزامبورگ هستند.

انتهای پیام

کد N312191

وبگردی