آفتاب

دن‌گاسپار: ایران از بسیاری تیم‌های جام‌جهانی بهتر است

دن‌گاسپار: ایران از بسیاری تیم‌های جام‌جهانی بهتر است

مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید انتظارات مردم این کشور از تیم ملی کشورشان بسیار بالاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جام جهانی 2014 برزیل یازده روز دیگر آغاز می‌شود و تیم ملی فوتبال ایران باید در گروه F این رقابت‌ها با تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین به رقابت بپردازد.

دن گاسپار، مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی فوتبال ایران گفت: تا به حال یک روز نبوده است که مردم ایران در خیابان من را متوقف نکنند و درباره تیم ملی‌شان از من سوال نکنند. 20 سال است که در فوتبال کار می‌کنم و سابقه کار در هشت قاره مختلف را تجربه کرده‌ام و باید بگویم که ایران پرشور کشوری بوده است که در آن کار کرده‌ام.

گاسپار در تیم‌های اسپورتینگ، ناگویای ژاپن، آفریقای جنوبی و تیم ملی پرتغال با کارلوس کی‌روش همکاری کرده است. او رابطه خوبی با کی‌روش دارد و می‌داند که این رابطه قرار است سال‌ها ادامه پیدا کند.

مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی فوتبال ایران درباره همکاری با کی‌روش در این تیم آسیایی گفت: با افراد زیادی که در ایران کار کرده‌اند و البته خانواده‌ام درباره پیشنهاد ایران مشورت کردم. اخبار منفی زیادی درباره ایران شنیده‌ام. اما تصمیم گرفتم که این پیشنهاد را قبول کنم، چرا که رابطه ای حرفه‌ای و خوب با کارلوس کی‌روش دارم. او مربی بسیار خوب و با کلاسی است. رهبری او و نحوه مدیریت کی‌روش را قبول دارم. توجه او به جزئیات چه در داخل و چه در خارج از زمین باعث شده است تا رابطه من و او کاملا حرفه‌ای و دوستانه پیش برود. می‌دانم که مربیگری در ایران با جاهای دیگر متفاوت است، چرا که این کشور سال‌ها تحت تحریم‌های مختلفی قرار گرفته است و به دلایل سیاسی از کشورهای دیگر متمایز است. اما ما فکر کردیم که می‌توانیم با فوتبال بین کشورها پلی ایجاد کنیم.

اکنون سه سال پس از حضور دن گاسپار در تیم ملی فوتبال ایران دیدگاه او به آنچه از تهران می دانسته کاملا فرق کرده است. او در این باره می‌گوید: ایران کشوری چند فرهنگی است و من انتظار این را نداشتم. ایران یک کشور بیابانی نیست و در یک مقطع زمانی شاهد چهار فصل در آن هستیم. حتی من به عنوان یک آمریکایی درک کرده‌ام که تمام رفتارهایی که در ایران بوده کاملا عادی و بر خلاف آنچه در اخبار منتشر شده است، بوده.

گاسپار در ادامه گفت: ایران غذاهای خوشمزه‌ای دارد و مردم اینجا مانند جاهای دیگر هستند. آنها قسط‌هایشان را می‌پردازند، گریه می‌کنند و می‌خندند، مثل همه مردم دیگر. فوتبال در چند سال گذشته باعث شده است تا مردم ایران علاقه زیادی به این رشته ورزشی پیدا کنند و بیشتر خندیده‌اند تا گریه کنند.

ایران رقابت سختی برای صعود به جام جهانی 2014 برزیل داشت. بازی آخر ایران برابر کره جنوبی بسیار حساس دنبال شد که در نهایت به صعود تیم ملی ایران و راهیابی به جام جهانی 2014 برزیل ختم شد.

گاسپار درباره آن روزها می‌گوید: چند روز قبل از این که به جام جهانی صعود کنیم، حسن روحانی، به عنوان رییس جمهور ایران انتخاب شد و جشن و شور زیادی در ایران برپا شد. سپس از بازی با کره جنوبی سر بلند بیرون آمدیم و به تهران رسیدیم. وقتی از هواپیما پیاده شدیم هزاران هوادار ایرانی منتظر ما بودند و به نزد محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق و حسن روحانی رییس جمهور فعلی رفتیم. هر دوی آنها از این صعود بسیار خوشحال بودند.

مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی فوتبال ایران درباره جام جهانی 2014 برزیل می‌گوید: در گروه بسیار سختی قرار گرفته‌ایم. انتظارات مردم ایران از تیمشان بسیار بالاست. تیم ملی ایران تاکنون نتوانسته از گروه خودش به مرحله بعد صعود کند و اکنون برای ما مهم این است که برای اولین بار این اتفاق برای ما رخ دهد. می‌دانیم که بازی‌های سختی در انتظار ماست. اما فراموش نمی‌کنیم که 75 میلیون ایرانی پشت سر ما هستند.

تیم ملی ایران تاکنون در جام‌های جهانی 1978 ، 1998 و 2006 بازی کرده است و اکنون چهارمین حضورش را در این رقابت‌ها تجربه می‌کند.

گاسپار ادامه داد: می‌دانیم که برای نسل فعلی فوتبالیست‌های ایرانی حضور در جام جهانی 2014 برزیل جدی‌ترین چالش پیش‌روی آنها است. شاید این بهترین نسل فوتبالی ایران نباشد، اما این تیم از خیلی از تیم‌های جام جهانی 2014 بهتر است. در جاهایی که مربیگری کرده‌ام دیده ام که خیلی از بازیکنان به خاطر پول بازی کرده‌اند ، اما بازیکنان ایرانی در اینجا فقط برای کشورشان بازی می‌کنند و کاری به پول و شهرت ندارند. این شور و علاقه بازیکنان به تیم ملی‌شان از هواداران خود نشات گرفته است. وقتی شهرآورد تهران را می‌بینید که 100 هزار هوادار خودشان را به رنگ لباس تیم خود در می‌آورند و 90 دقیقه‌ تیم‌شان را تشویق می‌کنند با تمام وجود شور و شوق در فوتبال را درک می‌کنیم.

ا‌نتها‌ی‌ پیا‌م

کد N312179

وبگردی