آفتاب

پارلمان آبخازیا به برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری رای داد

پارلمان آبخازیا به برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری رای داد

پارلمان جمهوری خودمختار آبخازیا پس از آنکه کنترلش به دست مخالفان دولت افتاد، در اقدامی به برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در اوت 2014 رای داد؛ اقدامی که نخست وزیر این جمهوری آن را محکوم کرده است و این اقدام را "انقلاب" خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، معترضان روز سه شنبه به مقرهای ریاست جمهوری در پایتخت آبخازیا هجوم آورده و رهبران مخالفان شورای ملی موقتی را در این منطقه خودمختار تحت حمایت روسیه تشکیل دادند که به گفته آن‌ها از زمان فرار الکساندر آنکواب، رئیس جمهوری آبخازیا تحت کنترلشان است.

بسلان بوتبا، معاون مخالفان گفت: ما چند روز پیش از آنکواب خواستیم تا استعفا دهد. امروز تصمیم گرفتیم که می‌توانیم به راحتی انتخاباتی جدید برگزار کنیم.

وی افزود، تا انتخابات زود هنگام 24 اوت رئیس پارلمان به عنوان رئیس جمهور زمام امور را به دست خواهد داشت.

آنکواب که گمان می‌رود در خارج از سوخامی در یک پایگاه نظامی تحت اختیار روسیه پناه گرفته، روز جمعه گفت، درخواست نمایندگان پارلمان برای کناره گیری و اخراج نخست وزیرش را رد می‌کند.

در جلسه روز شنبه پارلمان آبخازیا، 23 تن از 24 نماینده پارلمان 35 کرسی به برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری رای دادند اما لئونیدلاکربایا، نخست وزیر این جمهوری خودمختار این نتیجه را نامشروع دانست.

وی در بیانیه‌ای گفت: این نتیجه در پارامترهای قانون اساسی آبخازیا وجود ندارد. این یک تصمیم انقلابی است.

هرکس که ریاست جمهوری آبخازیا را به دست گیرد به روابط نزدیک این منطقه با مسکو که به کمک اقتصادی و سیاسی آن وابسته است، ادامه خواهد داد. مخالفان این ناآرامی‌ را به عنوان یک مساله داخلی توصیف کرده‌اند که موازی با رویدادهای خارج از آبخازیا نیست.

انتهای پیام

کد N312152

وبگردی