آفتاب

یک نماینده مجلس: اهداف امام (ره) کامل محقق نشد

یک نماینده مجلس: اهداف امام (ره) کامل محقق نشد

نماینده مردم دهلران در مجلس با اشاره به وجود کاستی‌هایی در بعد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در کشور، گفت: تا زمانی که این کاستی‌ها مرتفع نشود نمی‌توان گفت به آن چیزی که حضرت امام (ره) در جریان انقلاب به دنبال آن بوده دست یافته‌ایم.

نماینده مردم دهلران در مجلس با اشاره به وجود کاستی‌هایی در بعد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در کشور، گفت: تا زمانی که این کاستی‌ها مرتفع نشود نمی‌توان گفت به آن چیزی که حضرت امام (ره) در جریان انقلاب به دنبال آن بوده دست یافته‌ایم.

علی‌محمد احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: آنچه حضرت امام (ره) به دنبالش بود یک انقلاب تک بعدی نبود بلکه انقلاب مورد نظر امام(ره) یک انقلاب فراگیر و چند بعدی بود که بعد فرهنگی آن به دلیل زیرساختی بودنش از دید ایشان جایگاه ویژه‌ای داشت اما تاکید بر بعد فرهنگی به معنی نفی ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نبود.

وی اضافه کرد: حضرت امام (ره) تاکید داشتند که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است چرا که ایشان به دنبال این بودند که نظامی طراحی کنند که در ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در چارچوب گفتمان دینی و راهبرد مکتبی و اسلامی باشد. در این راستا هم اقدامات زیادی انجام شد.

نماینده مردم دهلران در مجلس ادامه داد: ما در بعد سیاسی توانستیم نظامی را مبتنی بر چارچوب ولایت فقیه که مدل حکومتی جدیدی در دنیاست طراحی کنیم. در واقع ما فرآیند مردم‌سالاری دینی را از دل این گفتمان گرفتیم. یا در بعد قضایی موفق شدیم نظام قضایی اسلام را که متفاوت از نظام‌های قضایی در دنیاست با بهره‌گیری از چارچوب و پارادایم دینی طراحی کنیم.

احمدی خاطرنشان کرد: امام (ره) در بعد اجتماعی و اقتصادی به دنبال جامعه‌ای بود که ارزش‌های اجتماعی آن ارزش‌های دینی باشد و مولفه‌هایی مثل دین‌باوری، برادری و اخوت بین جامعه اسلامی در آن فراگیر شود. ایشان همچنین معتقد به استقلال، خودکفایی و اتکا به باور داخلی و سرمایه انسانی داخل بودند.

وی در تحلیل اینکه جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف چقدر به آنچه که مدنظر امام (ره) بوده رسیده است، گفت: در حوزه سیاسی و قضایی تا حدودی آنچه مدنظر امام(ره) بود عملیاتی شد اما در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی توفیق ما چندان زیاد نبوده است. واقعیت این است که ما با آنچه امام(ره) در بعد اقتصادی تعریف کرده بودند، فاصله داریم.

این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین در بعد اجتماعی ایشان از یک جامعه دینی انتظار داشت که جامعه دین‌محور باشد و عدالت اجتماعی در آن حاکم باشد و فرصت‌های برابر به آحاد جامعه داده شود تا اقتصاد و جامعه از رانت، فساد و بی‌عدالتی رنج نبرند. با وجود توفیقاتی که در این زمینه‌ها داشتیم اما همچنان رگه‌هایی از این نابرابری‌ها در جامعه دیده می‌شود.

احمدی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر تحقق اقتصاد مقاومتی و بسته شدن فضای رانت و سالم‌سازی فضای اقتصاد، تصریح کرد: در یک ارزیابی کلی آنچه کلیت آرمان امام (ره) در استقرار نظام اسلامی و جامعه دینی بود با موفقیت روبرو شد اما ما در حوزه عملیاتی هم در بعد فرهنگی و اجتماعی و هم در بعد اقتصادی کاستی‌هایی داریم که تا وقتی مرتفع نشود نمی‌توان گفت به آنچه که امام (ره) در جریان انقلاب به دنبال آن بوده، دست یافته‌ایم.

نماینده مردم دهلران در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: امام(ره) صرفا به دنبال حکومت کردن و استقرار نظام سیاسی نبود که عده‌ای بروند و عده‌ای دیگر جایگزین آنها شوند، بلکه به دنبال این بود که سیستمی را طراحی کنیم که تمدن جدید مبتنی بر آموزه‌های دینی که کارآیی داشته باشد را مستقر کنیم.

انتهای پیام

کد N311615

وبگردی