آفتاب
با شعار ˈمرگ بر اسرائیل و زنده باد فلسطینˈ برگزار شد

تظاهرات ضدصهیونیستی در استانبول در سالروز حمله به کشتی مرمره آبی

تظاهرات ضدصهیونیستی در استانبول در سالروز حمله به کشتی مرمره آبی

آنکارا - ایرنا - هزاران تن دراستانبول با برپایی راهپیمایی با عنوان ˈآزادی قدس و یاد شهدای کشتی مرمره آبیˈ شعار مرگ بر اسرائیل و زنده باد فلسطین سردادند.

به گزارش ایرنا، مردم مسلمان استانبول ترکیه شنبه شب در چهارمین سالروز حمله نیروهای رژِیم صهیونیستی به کشتی مرمره آبی با راهپیمایی به سوی محل حرکت کشتی مرمره آبی در ساحل منطقه ˈسارای بورنوˈ استانبول تجمع کردند.

در این تجمع که تا بامداد روز یکشنبه ادامه داشت، تظاهرکنندگان شعارهای مرگ بر اسرائیل، زنده باد فلسطین آزاد، سلام از استانبول به غزه و مسجد الاقصی افتخار ماست، سردادند.

در این راهپیمایی که به مناسبت کشته شدن 9 تن و زخمی شدن شماری از شهروندان ترکیه در کشتی حامل کمک های انسان دوستانه به مردم غزه در حمله کماندوهای صهیونیستی به کشتی مرمره آبی در چهار سال پیش ترتیب داده شده بود، شعارهایی علیه رژیم صهیونیستی جلب توجه می کرد.

مسوولان بنیاد کمک های انسان دوستانه ترکیه و یکی از حاضرین در کشتی مرمره آبی طی سخنانی در این تجمع تاکید کردند که هرگز از شکایت خود علیه رژیم صهیونیستی و عاملان و قاتلان فاجعه شبیخون به کشتی مرمره آبی دست بر نمی دارند.

هفته گذشته دادگاه استانبول ترکیه در پی رسیدگی به پرونده قتل 9 شهروند این کشور در حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به کشتی مرمره آبی در سال 2010 میلادی، حکم دستگیری چهار تن از فرماندهان ارتش این رژیم را صادر کرد.

دادگاه استانبول غیابا با صدور این احکام، در نامه ای به مراجع امنیتی و اداری ترکیه خواستار تنظیم بولتن قرمز توسط سازمان پلیس بین الملل، جهت دستگیری چهار نفر از فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی شد.

این دادگاه خواستار دستگیری فرمانده سابق نیروهای مسلح و رییس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، رییس سابق سرویس های اطلاعاتی و فرماندهان سابق نیروی هوایی و دریایی رژیم صهیونیستی شد.

دادگاه استانبول این افراد را عامل اصلی قتل 9 شهروند ترکیه ای دانست.

در پی حمله نظامیان صهیونیست به کشتی مرمره آبی در سال 2010 میلادی، روابط سیاسی آنکارا و تل آویو برخلاف روابط اقتصادی دو طرف تیره شد.

با عذر خواهی نخست وزیر رژیم صهیونیستی دو پیش شرط دیگر ترکیه (پرداخت غرامت به بازماندگان این حادثه و لغو محاصره نوار غزه) برای عادی سازی روابط آنکارا و تل آویو باقی مانده است.

اخیرا رسانه های جمعی ترکیه از توافق بر سر میزان پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان کشتی مرمره آبی توسط رژیم صهیونیستی خبر دادند اما بازماندگان قربابیان عنوان کردند که حتی اگر غرامتی از سوی این رژیم پرداخت شود، عاملان این جنایت باید در دادگاه محاکمه شوند.

وکلای مدافع قربانیان کشتی مرمره آبی پیشتر عنوان کرده بودند که این مساله نمی تواند یک چانه زنی باشد، نظامیانی که افراد بی دفاع را کشته اند، باید مجازات شوند، این روند در آزادی قوه قضاییه تاثیر منفی می گذارد.

این وکلا با عنوان این که عذرخواهی رژیم صهیونیستی را نمی پذیرند، خواستار صدور حکم از سوی دادگاه استانبول در خصوص دعاوی خود شده بودند.

دادگاه استانبول از سال گذشته به طور غیابی، محاکمه برخی از فرماندهان رژیم صهیونیستی

را که در حمله به کشتی مرمره آبی شرکت داشتند، آغاز کرد.

دادستان استانبول در ادعا نامه تنظیمی به دلیل حمله نیروهای صهیونیستی به کشتی مرمره آبی و کشته شدن 9 تن از اتباع ترکیه خواهان 10 بار مجازات حبس ابد برای برخی فرماندهان نظامی وقت این رژیم شده بود.

ˈمحمد آکیف اکینجیˈ دادستان استانبول که این ادعا نامه را در چهار بخش و 144 صفحه تنظیم کرده، آورده بود در جریان حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به کشتی مرمره آبی در آب های بین المللی دریای مدیترانه 9 تبعه ترکیه کشته و 189 نفر زخمی شدند.

این ادعانامه براساس شکایت بازماندگان کشته شدگان ترک و 490 سرنشین این کشتی از جمله 189 زخمی که بخشی از آنها از اتباع آمریکا، اسپانیا و ایتالیا هستند، تنظیم شده بود.

خاورم ** 2010**230 ** 1551
کد N311507

وبگردی