آفتاب

کی‌یف روسیه را به تبلیغ علیه مشروعیت انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین متهم کرد

کی‌یف روسیه را به تبلیغ علیه مشروعیت انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین متهم کرد

کی‌یف روسیه را به راه انداختن موج تبلیغات منفی در سطح جهان به منظور متقاعد کردن دیگر کشورها برای عدم به رسمیت شناختن انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این درحالی است که واشنگتن نیز به نوبه خود داشتن اختلاف بنیادین با روسیه بر سر اوکراین را تایید کرد و همچنین از دیداری که قرار است باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا با پترو پوروشنکو، رییس‌جمهوری اوکراین در ورشو داشته باشد، خبر داد.

در عین حال روز شنبه نیروهای دولتی در اوکراین اعلام کردند که دو تلاش از سوی شورشیان در شهر دونتسک به منظور تصرف یک فرودگاه بین‌المللی را دفع کرده و تلفاتی متحمل نشده‌اند. این فرودگاه یک روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین توسط شورشیان اشغال شده بود.

آندری دش چیتسیا، وزیر امور خارجه موقت اوکراین اظهار داشت:‌ روسیه اکنون از هر ابزاری که در اختیار دارد، استفاده می‌کند تا مانع کار رهبران جدید کی‌یف شده و مجددا کنترل اوکراین را به دست گیرد.

وی در مقاله‌ای که امروز در روزنامه کی‌یف پست منتشر کرد، نوشت: پنج روز از انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد و هنوز انتخابات به رسمیت شناخته نشده است و موجی از سخنان دو پهلو و اخبار جعلی به راه افتاده که یک چیز را نشان می‌دهد، این که روسیه در حال استفاده از آخرین شانس خود برای تغییر دادن توازن آرای عمومی در سطح بین‌المللی است. این در حالی است که روسیه نیز اوکراین را متهم کرد که با کشتن و زخمی کردن غیرنظامیان طی عملیات ضدتروریستی هفته‌های اخیر خود کنوانسیون سال 1949 ژنو برای حفظ جان غیرنظامیان را نقض کرده است.

با این حال واشنگتن اوکراین را به دلیل نشان دادن خویشتنداری تحسین کرده و شبه‌نظامیان حامی روسیه را متهم به کشتار، آدم ربایی و غارتگری کرده است.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت:‌ ما با روسیه درباره این که دولت اوکراین چه کارهایی باید انجام دهد و همچنین درباره حق آن‌ها برای حفظ آرامش و نظم در کشورشان اختلاف اساسی داریم.

وی افزود: از نظر ما از زمان آغاز ناآرامی‌ها در اوکراین با وجود آن که شاهد سواستفاده‌های حقوق بشری متعدد از جانب جدایی‌طلبان در این کشور شامل آدم ربایی، غارتگری و قتل بوده‌ایم اما دولت اوکراین همچنان مسئولیت اعمال قانون و نظم در خاک خود را داشته و خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N311501

وبگردی