آفتاب

ترکیه در یک سالی که گذشت

ترکیه در یک سالی که گذشت

یک سال از آغاز اعتراضات ضددولتی در پارک گزی ترکیه می گذرد؛ اعتراضاتی که تاکنون هشت کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته و دستگیری 5000 تن را نیز در پی داشته است. از آن زمان تا کنون دولت ترکیه با بحران‌ها و فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این جا به مهم‌ترین اتفاقاتی که در یک سال گذشته در صحنه سیاسی ترکیه رخ داد، اشاره می کنیم:

31 مه:

پس از آن که پلیس ضدشورش ترکیه با شلیک گاز اشک‌آور به معترضانی که در پارک گزی استانبول در نزدیکی میدان تقسیم تجمع کرده بودند حمله کرد. خشونت‌ها بالا گرفت و تظاهرکنندگان به مدت سه هفته اعتراضاتی بی‌سابقه را در ترکیه به راه انداختند.

در سراسر ترکیه 3.5 میلیون تظاهرکننده خواهان استعفای رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه شدند. اردوغان از سال 2003 تا کنون نخست‌وزیر ترکیه بوده است.

تظاهرات ضد دولتی در ترکیه شدیدا سرکوب شد و هشت کشته و بیش از هشت هزار زخمی بر جای گذاشت و بالغ بر پنج هزار تن نیز دستگیر شدند. این موضوع باعث نارضایتی جامعه بین المللی شد.

13 نوامبر:

پس از آن که دولت ترکیه طرحی را برای بستن شبکه ای از مدارس خصوصی تحت مدیریت فتح‌الله گولن، روحانی مسلمان ترک ساکن آمریکا مطرح کرد، اختلاف میان اردوغان و گولن آشکار شد.

17 دسامبر:

پلیس ترکیه در جریان تحقیقات ضد فسادی که پای چند تن از هم‌پیمانان نزدیک اردوغان را نیز به وسط کشید، 80 تن را دستگیر کرد.

اردوغان این تحقیقات را یک عملیات زشت علیه دولت خواند. پس از این اتفاقات هزاران تظاهرکننده خواهان استعفای اردوغان شدند و واحد پول ترکیه سقوط کرد.

1 ژانویه:

عبدالله گل، رییس جمهوری ترکیه خواهان احترام به حاکمیت قانون در ترکیه شد و تلاش کرد از اردوغان فاصله بگیرد. آنها به طور مشترک حزب عدالت و توسعه ترکیه را بنیان گذاشته بودند.

2 ژانویه:

ارتش ترکیه خواهان محاکمه مجدد چند تن از افسران ارتش که به اتهام توطئه برای سرنگون کردن دولت محکوم شده بودند، شده و مدعی شد که مدارک مطرح شده علیه آن‌ها توسط حامیان گولن در قوه قضاییه جعل شده است.

این ائتلاف بی سابقه میان دولت اسلامگرای ترکیه و ارتش این کشور که خود را نگهبان ترکیه به عنوان یک کشور سکولار می داند، دو ماه بعد منجر به آزادی ژنرال ایلکر باشبوق، فرمانده سابق ارتش که در سال 2013 به حبس ابد محکوم شده بود، شد.

فوریه-آوریل 2014:

دولت ترکیه با رای به برخی قوانین مناقشه‌برانگیز کنترل خود را بر استفاده از اینترنت و همچنین قوه قضاییه بیشتر کرد و اختیارات سرویس‌های اطلاعاتی را گسترش داد.

24 فوریه:

برخی افشاگری‌ها علیه اردوغان و پسرش در وب‌سایت یوتیوب مطرح شد که نشان می داد آن‌ها به بحث درباره این که چطور مبالغ هنگفتی پول را پنهان کنند می پردازند و این منجر به تقاضاهای بیشتر برای استعفای دولت وی شد.

11 مارس:

مرگ یک پسربچه که در جریان اعتراضات ضد دولتی گسترده در ترکیه در ژوئن 2013 زخمی شده بود، منجر به موج جدیدی از اعتراضات علیه اردوغان شد که طی آن دو تن کشته شدند.

20 مارس:

ترکیه ابتدا وب‌سایت توییتر و سپس یوتیوب را فیلتر کرد. دو هفته بعد دادگاه عالی قانون اساسی ترکیه فیلترینگ توییتر را لغو کرد.

30 مارس:

اردوغان پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی ترکیه را جشن گرفت و به دشمنانش هشدار داد که تاوان توطئه برای سرنگونی وی را خواهند پرداخت.

29 آوریل:

اردوغان عنوان کرد که آنکارا دست به اقداماتی برای استرداد گولن از آمریکا به ترکیه خواهد زد.

13 مه:

بحرانی بی‌سابقه به سبب انفجار در یکی از معادن ترکیه که منجر به کشته شدن 301 تن شد، بار دیگر موج جدیدی از اعتراضات علیه دولت را موجب شد که در تاریخ 22 و 23 مه در استانبول سرکوب شد و دو کشته بر جای گذاشت.

انتهای پیام

کد N311496

وبگردی