آفتاب

گلایه یاراحمدی از حضورنیافتن مسئولان کشور در مسابقات قرآن

گلایه یاراحمدی از حضورنیافتن مسئولان کشور در مسابقات قرآن

دبیر سی‌ویکمین دوره از مسابقات بین‌الملل قرآن کریم گفت: یکی از ویژگی‌های مهم این مسابقات این است که در سه سطح قرائت، حفظ و پژوهش برگزار می‌شود و این سه سطح در کمتر مسابقه جهانی دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولی یاراحمدی در حاشیه سی‌ویکمین دوره از مسابقات قرآن کریم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از فردا رقابت‌های اصلی مسابقات آغاز می‌شود و امروز مرحله نیمه‌نهایی به پایان رسیده است. مهم‌ترین هدف ما از برگزاری اینگونه مسابقات این است که بهترین قاریان کشور را انتخاب کنیم به همین منظور در مرحله مقدماتی از شرکت‌کنندگان تمامی شهرستان‌ها با یک رقابتی تنگاتنگ مسابقه برگزار می‌کنیم و هر شهرستان یک یا چهار سهمیه را به خود اختصاص می‌دهد با این روش ما بهترین قاریان را انتخاب می‌کنیم.

وی افزود: مسابقات ایران در مقابله با سایر مسابقات جهان اسلام از یک سطح کیفی بسیار خوبی برخوردار است. در این مسابقات اساتید فنی و تخصصی حضور دارند. ما در این مسابقات به دنبال آن هستیم که بهترین‌ها را انتخاب کنیم و برای انتخاب آنها وزارت امور خارجه با مراکز قرآنی فعال سایر کشورها، اساتید و صاحبنظران در این حوزه همکاری‌های لازم را با ما داشته‌اند.

دبیر سی‌ویکمین دوره از مسابقات بین‌الملل قرآن کریم خاطرنشان کرد: در این مسابقات قرار بود از 81 کشور شرکت کنند ولی ما به دلیل اینکه می‌خواستیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم، عملا از 71 کشور دعوت به عمل آوردیم، به نظر من اینها بهترین‌های فعالان قرآنی در تمامی کشورها هستند. با بررسی‌هایی که انجام دادیم، مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران دارای سطح کیفی بسیار بالایی است. نمی‌گوییم مثل مالزی و بالاتر از آن، ولی سطح کیفیت ما با اینکه بازده زمانی آن از کشور مالزی کمتر است، ولی کیفیت آن بسار بالا است و تمامی کشورها می‌خواهند در این مسابقات حضور داشته باشند.

یاراحمدی افزود: در این مسابقات نفر اول مسابقات بین‌المللی مالزی شرکت کرده است که در دور نخست این مسابقات رتبه نهم را به دست آورد و با توجه به اینکه امروز قاریان بهتری شرکت کرده بودند، انتظار آن می‌رود که آن قاری یا در همین حد باقی بماند و یا حتی تنزیل رتبه پیدا کند. ما نمی‌گوییم آنها بد می‌خوانند ولی مسابقات ما سطح کیفی‌اش به قدری بالاست که نفر اول مالزی در حال حاضر نفر نهم است.

وی تصریح کرد: ما نمی‌گوییم که این مسابقات مشکل نداشته است، ولی مشکلات آن در حدی نبوده است که بخواهیم آن را بین‌المللی کنیم. ما معتقدیم شان قرآن بالاتر از این حرف‌هاست و امیدواریم بتوانیم با برقراری نظم سامان بهتری به اینگونه مسابقات بدهیم. یکی از ویژگی‌های مهم این مسابقات این است که در سه سطح قرائت، حفظ و پژوهش برگزار می‌شود. این سه سطح در کمتر مسابقه جهانی دیده می‌شود.

دبیر سی‌ویکمین دوره از مسابقات بین‌الملل قرآن کریم افزود: در رابطه با پژوهش‌ها که صبح امروز برنامه آن برگزار شد، 700 مقاله از 15 کشور خارجی ارسال شده بود و موضوع پژوهش‌های این دوره که برگرفته از منویات مقام معظم رهبری بود، «قرآن و تمدن اسلامی» نام گرفت. این موضوع یک موضوع بسیار خوبی بود که امروز از 35 نفر آنها تجلیل شد و 5 نفر باقیمانده در روز اختتامیه از آنها تقدیر می‌شود.

یاراحمدی افزود: سعی ما این بوده است که بتوانیم مسابقات قرآنی را به درستی معرفی کنیم. در این رابطه وزارت امور خارجه، صداوسیما، کمیته اطلاع‌رسانی، شبکه قرآن، خبرگزاری‌ها، شهرداری تهران و سایر ارگان‌ها با ما همکاری خوبی داشته‌اند و همین‌جا از تمامی آنها تشکر می‌کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا در مسابقات امسال مسوولان کشور حضور نداشتند، گفت: مبنای ما قرآن است و اینکه این مسابقات در اوایل سال برگزار شد، می‌تواند برکات زیادی را برای ما به همراه داشته باشد. اگر بخواهیم به کشورمان نگاه کنیم، می‌بینیم که قرآن حرف اول را می‌زند و تا به امروز هر پیشرفتی را که داشته‌ایم بر مبنای توجه به قرآن است. هرچقدر قرآن در جامعه رشد و پرورش بیشتری داشته باشد، اقتصاد، اجتماع و ارائه خدمات راحت‌تر است و در آن راستا موفق‌تر می‌شویم. ما برای تمامی مسوولان لشگری و کشوری چه در درجه اول و چه مراتب میانی کشور، دعوت‌نامه کتبی فرستادیم و امیدوار بودیم که از یک چنین رویداد مهمی که بیش از 70 کشور از آن استقبال کرده‌اند استقبال کنند و آنها در برنامه‌های خود این اولویت را قرار دهند.

دبیر سی‌ویکمین دوره از مسابقات بین‌الملل قرآن کریم تصریح کرد: الگوسازی قرآنی باید در راس تمامی امور قرار گیرد. ما انتظار داشتیم حتی از مسوولان فرهنگی کشور اگر دعوت هم نمی‌کردیم، آنها در این مسابقات حضور داشتند، چراکه این مسابقات متعلق به تمام مردم و حتی مسوولان فرهنگی کشور نیز است. حضور آنها بخشی از وظایف ذاتی‌شان محسوب می‌شود.

وی در پایان گفت: ما فکر نمی‌کنیم مدت این مسابقات و یا زمان آن کم باشد که مسوولان کشوری اینقدر گرفتار باشند که نیم ساعت در اینجا حضور پیدا نکنند. مسابقات قرآنی مهم‌ترین رویدادی است که در جهان اسلام روی می‌دهد و ما باید با تمام مشکلات و مشغله‌ای که داریم به این رویداد مهم بپردازیم و من از همین‌جا از مردم تهران، البرز، قم و سایر مردم کشور تشکر می‌کنم که با تمام مشکلات باز هم در این مسابقات حضور داشتند. در این مسابقات جای بعضی از اساتید و صاحبنظران خالی بود.

انتهای پیام

کد N311380

وبگردی