آفتاب
تحولات آسیا /

آمار تکان دهنده درباره پاکستان/ سرمایه گذاری هند در چابهار با وجود تحریم غرب

آمار تکان دهنده درباره پاکستان/ سرمایه گذاری هند در چابهار با وجود تحریم غرب

آمار تکان دهنده درباره پاکستان، فرار هزاران نفر از چین به میانمار و سرمایه گذاری هند در بندر چابهار از جمله تحولات آسیا به شمار می رود.

مالزی

خبرگزاری فرانسه از مرگ "سلطان ازلان محب‌ الدین شاه" سلطان ایالت پراک مالزی و پادشاه سابق این کشور خبر داد که به مدت پنج سال یعنی در سالهای 1989 تا 1994 پادشاه مالزی بود.

مراسم تدفین سلطان ایالت پراک مالزی روز گذشته با حضور نخست وزیر و دیگر مقامات بلندپایه این کشور برگزار شد. همچنین قرار است جنازه وی از کوالالامپور به ایالت پراک منتقل شود.

در پی مرگ سلطان ازلان محب‌ الدین شاه در ایالت پراک مالزی یک روز تعطیل عمومی اعلام شد و در بسیاری از ایالت‌ ها و شهرهای مالزی از جمله پوتراجایا، پایتخت ستادی مالزی، پرچم‌ ها به حالت نیمه افراشته درآمدند.

چین

آسوشیتد پرس نیز گزارش داد که در پی زمین لرزه 6.1 ریشتری در جنوب غرب چین، 184 هزار و 678 نفر از این کشور به سمت میانمار فرار کردند و در این بین 45 نفر زخمی شدند که حال هشت نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

همچنین زمین لرزه باعث لرزش بسیاری از ساختمانها در چین و فرار بسیاری از محصلان از مدارس و قطع برق برخی از مناطق شد.

پاکستان

"یان اورتون" مدیر سیاست‌گذاری مرکز اقدام علیه خشونت مسلحانه مستقر در لندن اعلام کرد که پاکستان در رده سوم جهان به خاطر انفجار بمب قرار گرفته و در سالهای 2008 تا 2013 هر روز دو بمب در این کشور منفجر شده که هر انفجار به صورت میانگین باعث کشته یا زخمی شدن پنج نفر شده است.

پاکستان هم اکنون سومین تولید کننده بمب‌ های دست ساز است، نرخ عاملان انتحاری این کشور بالاتر از افغانستان اعلام شده و بیشتر قربانیان غیرنظامی هستند.

خبر دیگر اینکه گروه پزشکی معالج رئیس‌ جمهوری پیشین پاکستان از پرویز مشرف خواست تا تحت استراحت مطلق قرار گرفته، برای درمان به خارج از کشور رفته و حتما فیزیوتراپی روزانه خود را انجام دهد.

هند

پاکستان تودی نیز با اشاره به سرمایه گذاری هند در بندر چابهار با وجود تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران گزارش داد که دو شرکت هندی "جواهر لعل نهرو" و "کاندلا" در حال رایزنی با دولت ایران برای چند منظوره کردن این بندر و فراهم کردن دسترسی به خط لوله گازی ایران و ترکمنستان هستند.

بر این اساس قرار است که وزارت خارجه هند درباره سرمایه گذاری  100 میلیون دلاری در بندر چابهار  تصمیم بگیرد.

اندونزی

رسانه ها گزارش دادند که فوران آتشفشان در اندونزی باعث لغو اکثر پروازها به شهر داروین استرالیا شد.

کد N311182

وبگردی