آفتاب

تنش در روابط سیاسی ترکیه و آلمان

تنش در روابط سیاسی ترکیه و آلمان

آنکارا- ایرنا- تنش در روابط سیاسی آنکارا و برلین با احضار سفیر ترکیه به وزارت خارجه آلمان به علت انتقادات تند و نامتعارف آنکارا از یک سیاستمدار ترک تبار آلمانی تشدید شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه هفته گذشته به رغم مخالفت های داخلی و بی میلی مقامات آلمانی به این کشور سفر و در جمع بیش از 20 هزار تن از طرفداران خود در بین ترک های مقیم آلمان به سخنرانی پرداخت.

به دنبال این سفر، ˈجم اوزدمیرˈ سیاستمدار ترک تبار آلمانی و رهبر مشترک حزب سبزهای آلمان در انتقاد تند از سیاست های دولت اردوغان گفت: ترکیه بهای سخنان تند اردوغان در تجمع اتباع این کشور در کلن را خواهد پرداخت.

وی با زشت خواندن ˈهوˈ کردن صدراعظم آلمان در این تجمع، افزود: این امر در اذهان آلمانی ها باقی خواهد ماند و ترکیه بهای آن را خواهد پرداخت .

اوزدمیر، اردوغان را به نماد منفی وجهه ترکیه در جهان تشبیه کرد و گفت: تجمع روز شنبه گذشته در روابط ترکیه با اتحادیه اروپا نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت و اردوغان بازنده این تجمع خواهد بود.

اظهارات اوزدمیر با واکنش تند دولت ترکیه روبرو شد.

منابع دیپلماتیک در برلین به خبرگزاری آناتولی گفتند که احضار سفیر ترکیه در تعاملات دیپلماتیک به مفهوم ˈهشدارˈ است.

به گزارش آناتولی، در وزارت خارجه آلمان به ˈحسین آونی قارصلی اوغلوˈ سفیر ترکیه در برلین گفته شد که انتقادات آنکارا از اوزدمیر موجب شگفتی و ناراحتی جدی دولت آلمان شده و چنین رویکردی سودی برای دوکشور نخواهد داشت.

اردوغان روز شنبه گذشته به رغم مخالفت های گسترده مقامات آلمان، اقدام به شرکت در تجمعی در شهر کلن کرد.

نخست وزیر ترکیه هنگام بازگشت از کلن در گفت وگو با روزنامه نگاران از همسویی گروهی از رسانه های ترکیه با برخی از رسانه های آلمانی در سیاه نمایی سفرش به شهر کلن انتقاد کرد.

وی افزود که فعالیت هایی در آلمان از سوی یک سازمان تروریستی جدایی طلب ( نامی که مقام های ترکیه در مورد پ.ک.ک به کار می برند) و اشاعه علوی گری بدون علی (ع) صورت می گیرد.

اردوغان در ادامه گفت: این گروه ها درصدد نفوذ در ترکیه هستند و دولت ترکیه به دفعات در این مورد به مقامات آلمانی هشدار داده است.

اردوغان با یادآوری این که علویان مقیم آلمان، با علویان ترکیه تفاوت دارند، اضافه کرد: سیاستمداری که زمانی می خواست از حزب جمهوری خواه خلق در انتخابات ترکیه نامزد شود، در آلمان درصدد این کار است.

هزاران نفر از ترک تباران مقیم شهر کلن شنبه گذشته در اعتراض به سفر بحث انگیز اردوغان به آلمان، در این شهر تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان فاجعه کشته شدن 301 معدنچی در معدن سوما در غرب ترکیه، و آنچه که آن را فساد مالی در دستگاه های دولتی و نقض آزادی در این کشور خواندند محکوم کردند.

خاورم/2011**230**7074**1446
کد N310812

وبگردی