آفتاب
کاردار ایران در کویت:

سفر امیر کویت به ایران پیامدهای مثبتی بر همه مسایل منطقه دارد

سفر امیر کویت به ایران پیامدهای مثبتی بر همه مسایل منطقه دارد

کاردار کشورمان در کویت گفت: سفر امیر کویت به ایران پیامدهای مثبتی بر همه مسایل منطقه و از بین رفتن سوء تفاهمات خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حسن زرنگار ابرقویی در یادداشتی در روزنامه‌ الرای العام چاپ کویت نوشت: بعد از استقلال کویت در سال 1961 ایران جزو اولین کشورهایی بود که کویت را رسما به رسمیت شناخت و در تاریخ 1962/01/12 سفارتش را در این کشور باز کرد و به این ترتیب رسما روابط سیاسی دو کشور آغاز شد.

در این یادداشت آمده است: شیخ صباح الاحمد جابر الصباح، امیر کویت که در آن زمان وزیر امور خارجه بود، در راس هیاتی بلندپایه در تاریخ 1967/11/28 به ایران سفر کرد و یک ماه بعد از آن هیات بلندپایه‌ی دیگری به ریاست امیر این کشور عازم ایران شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران روابط ایران و کویت گسترش یافت و امیر کویت به عنوان وزیر امور خارجه این کشور در آن زمان به تهران آمد و با امام خمینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی ایران ملاقات کرد.

در ادامه این یادداشت آمده است: بعد از اشغال کویت در تاریخ 1990/08/2 جمهوری اسلامی ایران این حمله را در همان ساعات اولیه و قبل از کشورهای عربی و اسلامی محکوم کرد و ماه‌ها میزبان ده‌ها هزار تن از شهروندان کویتی بود که از جنگ گریخته بودند. بعد از آزادسازی کویت بنابر درخواست رسمی دولت این کشور مهندسان ایرانی به کمک و یاری مردم کویت پرداختند و نقش فعالی در آبادسازی کویت داشتند.

مواضع روشن ایران در دوره این جنگ و اشغالگری‌ها زمینه را برای توسعه بیشتر روابط دو کشور فراهم کرد به گونه‌ای که دو سفیر جدید دو کشور معرفی شد و سطح روابط سیاسی دو کشور بالا رفت.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور سابق ایران نیز در تاریخ 2006/02/27 به کویت سفر کرد تا انتخاب شیخ صباح الاحمد را به عنوان امیر جدید این کشور تبریک بگوید.

با وجود تحولات موجود در روابط سیاسی دو کشور طی سال‌های گذشته می‌توان گفت که سطح روابط و همکاری‌های موجود میان دو طرف در مسیر درستی قرار دارد به گونه‌ای که هیات‌هایی از دو کشور در سطوح مختلف به کشور مقابل سفر می‌کنند و بیش از 35 سند همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی، آموزشی و فرهنگی میان دو کشور امضاء شد.

وی در ادامه این این یادداشت افزود: بعد از اینکه حسن روحانی زمام امور را در ایران به دست گرفت و تحولات ملموسی در سیاست جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های داخلی و خارجی مشاهده شد، رییس جمهوری ایران سیاست از بین بردن بحران در روابط ایران و کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار داد و بر توسعه روابط دیپلماتیک میان ایران و کشورهای اسلامی و همسایه تاکید کرد و این خواست را در صدر اولویت‌های سیاست ایران قرار داد. اختیار چنین سیاستی موجب شکست تبلیغات و توطئه‌های دشمنانی شد که به دنبال انتشار و گسترش اندیشه ایرانوفوبیا بودند و این امر هم‌چنین موجب تقویت جایگاه جمهوری اسلامی ایران و روابطش با کشورهای منطقه شد در همین راستا مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 بزرگترین نشانه و دلیل بر این امر است که ایران سیاست جدیدی را در تعاملاتش با دیگران در پیش گرفته است.

با یک نگاه می‌توان اذعان داشت که ایران کشوری قدرتمند در منطقه است و هیچ پیشینه‌ای از جنگ و تجاوز به کشور دیگر را نمی‌توانی در آن ببینی. هم‌چنین کلیه سخنرانی‌ها و مواضع مسوولان ارشد ایرانی طی سال گذشته حاکی از خواست جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد و بهبود روابط ، حسن همجواری و عدم مداخله در امور دیگران، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری به ویژه با همسایگان بوده است و سفرهای مسوولان ایرانی طی یک سال گذشته ترجمه عملی خواسته های ایران برای ایجاد بهترین روابط با همسایگانش است.

این یادداشت در ادامه آورده است: به همین مناسبت محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران سال گذشته در حالی که ریاست هیات ایرانی در نشست کمیته عالی مشترک دو کشور در کویت را برعهده داشت، در حالی که حامل پیام دوستی و محبت ایران به کویت و دیگر کشورهای منطقه بود، عازم این کشور شد و بر اولویت‌های سیاست خارجی ایران در راستای تقویت روابط با کشورهای منطقه تاکید کرد و گفت که امنیت کشورهای منطقه جزو امنیت ایران به شمار می‌رود و هر تهدیدی علیه کشورهای منطقه تهدیدی برای ایران است.

اکنون و در آستانه سفر شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت به تهران که بیانگر گرمی روابط دوستانه است، بر ضرورت ادامه ارتباطات موجود به منظور تحقق همکاری‌های بیشتر و استحکام روابط دو جانبه تاکید می‌شود. هم‌چنین مرزهای مشترک، روابط اصیل و تاریخی و اجتماعی، پیوندهای مردمی بخشی کوچک از مشترکاتی هستند که دو کشور را به هم پیوند می‌دهند و به آنها این امکان را می‌دهند که به گفت‌وگو و حمایت متقابل از همکاری‌ها بپردازند به گونه‌ای که انتظار می‌رود این سفر انعطافی در روند روابط باشد و صفحه جدیدی را در روابط دو کشور همسایه دوست و مسلمان باز کند.

از سوی دیگر رهبری کویت قانع شده است که آنچه جمهوری اسلامی ایران طی یک سال گذشته انجام داده، موجب شده تا فضای مثبتی در همکاری‌های (ایران) با دیگر کشورها ایجاد شود و علاوه بر آن تحولات به وجود آمده در مساله هسته‌یی که مورد حمایت کشورهای منطقه قرار گرفت به ویژه بعد از صدور فتوای رهبری ایران مبنی بر تحریم سلاح هسته‌یی، مورد استقبال کشورها واقع شد.

شیخ صباح خالد حمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت در سخنانی با تاکید بر روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همکاریهای دو جانبه گفت که ما مطمئن هستیم مانعی در برابر توسعه روابط دو کشور وجود ندارد از این رو تمام تلاش‌مان را برای تحقق همکاری های بیشتر در نزدیک کردن دیدگاه‌های کشورهای منطقه به کار خواهیم بست.

بی‌شک نمی‌توان ایران را در عرصه سیاسی نادیده گرفت هم‌چنان که نمی‌توان اختلاف دیدگاه‌ها و نظریات کشورهای منطقه را امر بدی قلمداد کرد چرا که وجود اختلافات امری طبیعی است و حتی در یک خانواده هم وجود دارد اما آنچه که برای ما اهمیت دارد این است که این اختلافات و مشکلات به واسطه گفت‌وگوها حل و فصل شوند. می‌توان گفت که وجود برخی اختلاف نظرهای ساده بر روابط بزرگ بی‌تاثیر است.

در این یادداشت آمده است: ما معتقدیم نتایج این سفر مبارک تنها برای دولت کویت و روابط دو جانبه دو کشور نخواهد بود بلکه این سفر پیامدهای مثبتی بر همه مسایل منطقه و از بین رفتن سوء تفاهمات خواهد داشت. از این رو ما باید با هم گفت‌وگو کنیم و برای حل مسایل منطقه به بحث بپردازیم . ما معتقدیم که منطقه خلیج فارس از توانمندی‌ها و امکانات انسانی، مادی و تمدنی زیادی برخوردار است و در صورتیکه منطقه از مشکلاتش رهایی یابد و به امر توسعه توجه کند، آینده ملت‌ها و کشورهای منطقه روشن‌تر خواهد بود و این منطقه حساس می‌تواند تا با مناطق مهم جهان وارد رقابت شود.

منطقه ما از تندروی‌های دینی، نژادی و طایفه‌ای که از علائم خطرناک و نگران کننده و منافی اصول اسلامی است، رنج می‌برد از این رو باید نسل آینده را با تکیه بر اندیشه‌هایی که عدم تبعیض بین انسان‌ها را بر اساس گرایشات نژادی و طایفه‌ای باور دارند، تربیت کرد تا فرقه‌گرایی آسیبی به ما وارد نکند و شاهد شکاف در جامعه و کشورمان نباشیم.

ما نمی‌خواهیم به عقب و به دوره‌ای که آتش اختلافات طایفه‌ای شعله‌ور بود، برگردیم ما انسان‌هایی با ایمان هستیم و معتقدیم که تنها طرفی که از اختلافات و مشکلات میان کشورهای عربی و اسلامی سود می‌برد، رژیم صهیونیستی است.

انتهای پیام

کد N310720

وبگردی