آفتاب
در آستانه سفر به تهران؛

وزیر خارجه لوکزامبورگ:غنی سازی اورانیوم حق ایران است

وزیر خارجه لوکزامبورگ:غنی سازی اورانیوم حق ایران است

برلین - ایرنا- وزیر امور خارجه لوکزامبورگ در آستانه سفر به تهران درمورد مواضع این کشورراجع به برنامه هسته ای ایران، گفت: ما همیشه روی این نکته تاکید داشته ایم که تهران حق غنی سازی اورانیوم برای استفاده صلح آمیز را دارد.

براساس اعلام دولت لوکزامبورگ،ˈژان اسلبورنˈ وزیر امور خارجه این کشور به دعوت محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود در یک سفر چهار روزه از دوم تا چهارم ژوئن (12 تا 14خرداد) به تهران سفر می کند.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ که هم اکنون به عنوان یکی از اعضای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل شناخته می شود، در آستانه سفر به ایران در گفت و گو با روزنامه تاگه بلات،گفت: در سفر به تهران علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود با رییس جمهوری و رییس مجلس این کشور نیز ملاقات خواهم کرد.

اسلبورن با اشاره به اینکه به عنوان نماینده یک کشور اروپایی عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل به ایران دعوت شده است، گفت: سفر من به تهران فراتر از یک سفر معمولی و دو جانبه است و دیدارهای مهمی با مقام های ایرانی خواهم داشت.

وزیرخارجه لوکزامبورگ که از سیاستمداران با تجربه و مطرح در اروپا شناخته می شود در پاسخ به این سوال که به نظر او ایرانی ها چه ذهنیتی از کشورش دارند، گفت: من فکر می کنم ایران از فعالیت های لوکزامبورگ در شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با این کشور قدردان است.

اسلبورن خاطرنشان کرد:ما هم نماینده مواضع اتحادیه اروپا و هم جامعه بین المللی هستیم و فکر می کنم تهران این احساس را دارد که لوکزامبورگ می تواند نقش خوبی برای تغییر مثبت فضا در این کشور ایفا کند.

این سیاستمدار اروپایی با اشاره به انجام مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ماه های گذشته،افزود:البته باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که تنها هفت هفته به تاریخ 20 جولای و پایان فرصت 6 ماهه در راه دستیابی به راه حل جامع درمورد برنامه هسته ای ایران باقی مانده است.

اسلبورن در پاسخ به اینکه مواضع کشورش درمورد برنامه هسته ای ایران چیست؟ گفت: لوکزامبورگ همیشه روی این نکته تاکید کرده است که تهران حق غنی سازی اورانیوم برای اهداف مسالمت آمیز را دارد.

وی در ادامه این گفت وگو با بیان اینکه طی10 سال گذشته برای اولین بار به عنوان وزیر امور خارجه کشورش به تهران سفر می کند، گفت: ایران کشور بزرگ و مهمی است که از ظرفیت قابل توجهی در مسائل اقتصادی برخوردار است و ضروری است که درهای جامعه بین المللی به روی این کشور باز شود.

اسلبورن با بیان اینکه البته همه شرایط بین المللی باید برای این اقدام و لغو تحریم های اقتصادی علیه این کشور فراهم شود، گفت: لوکزامبورگ می تواند در این زمینه برای تمام طرفین نقش مثبتی ایفا کند.

وی تصریح کرد: اگر درهای ایران به روی کشورها باز شده و تحریم ها لغو شود، لوکزامبورگ می تواند یک شریک دست اول برای همکاری در زمینه های مختلف بویژه اقتصادی با این کشور باشد.

اسلبورن یکی از محورهای مهم گفت و گو های خود با مقام های ایران در سفرش به تهران را تبادل نظر درمورد همکاری های اقتصادی با این کشور عنوان کرد البته درصورتی که زمینه های لازم برای آن فراهم شده باشد.

وی گفت: من همچنین در مدت اقامت خود در ایران از شهر تاریخی اصفهان که نماد فرهنگ غنی ایرانی است و البته نقش مهمی در برنامه هسته ای این کشور دارد نیز بازدید خواهم کرد.

براساس اعلام پایگاه اینترنتی دولت لوکزامبورگ، ˈژان آسلبورنˈوزیرامورخارجه و اروپایی لوکزامبورگ به دعوت ˈمحمد جواد ظریفˈ وزیر امور خارجه ایران از دوم تا چهارم ژوئن 2014 دیداری کاری از ایران انجام خواهد داد.

به گزارش دولت لوکزامبورگ، در ملاقات های اسلبورن در تهران،درخصوص مناسبات بین ایران و لوکزامبورگ و موضوعات امنیت بین المللی منطقه ای گفت وگو صورت خواهد گرفت و به ویژه موضوعاتی همچون آخرین تحولات خاورمیانه (لیبی، سوریه، فرایند صلح خاورمیانه) مطرح خواهد شد.

دربیانیه مطبوعاتی دولت لوکزامبورگ آمده است:اسلبورن در کنار تبادل نظر درباره پرونده های مطرح شده در شورای امنیت سازمان ملل قصد دارد برای پیشبرد مذاکرات درخصوص برنامه هسته ای ایران نیز تلاش کند.

اروپام** 2051** 1701 ** 1064
کد N310678

وبگردی