آفتاب

بی بی سی: عربستان اخبار مربوط به اعتراض شیعیان را منتشر نمی کند

بی بی سی: عربستان اخبار مربوط به اعتراض شیعیان را منتشر نمی کند

تهران - ایرنا - پایگاه اینترنتی شبکه خبری ˈبی بی سیˈ گزارش داد: به رغم تداوم اعتراض های ضد دولتی شیعیان عربستان و سرکوب شدید آن ها به دست نیروهای امنیتی در سه سال گذشته، اخبار مربوط به این وقایع به ندرت تحت پوشش خبری رسانه ها، اعم از داخلی و خارجی قرار می گیرد.

این شبکه خبری انگلیسی در گزارشی با اشاره به اعتراضات ضد دولتی الهام گرفته از جریان ˈبهار عربیˈ (بیداری اسلامی) در سه سال گذشته در عربستان و عدم پوشش خبری آنها در رسانه ها، نوشت: حتی در داخل عربستان نیز اخبار مربوط به اعتراض های منطقه نفت خیز ˈقطیفˈ در ˈاستان شرقیˈ به ندرت منتشر می شود و فعالیت روزنامه نگاران در این منطقه عملا غیر ممکن است.

بر اساس این گزارش، استان شرقی عربستان اکثریت مسلمانان شیعی مذهب این کشور را در خود جای داده است. شیعیان عربستان که به ادعای دولت ریاض حدود 15 درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، از تبعیض های فرقه ای و مذهبی رنج می برند.

اعتراض شیعیان عربستان در اوایل سال 2011 و با درخواست برای آزادی 9 نفر که سالها بدون هر گونه محاکمه ای در بازداشت به سر می بردند، آغاز شد.

بی بی سی افزود: در عربستان اعتراض و انتقاد علیه دولت به ندرت تحمل می شود. طی سه سال گذشته و در جریان سرکوب اعتراض های مردمی در این کشور، 20 نفر کشته و صدها نفر دیگر نیز زخمی و یا روانه زندان شده اند.

این گزارش به نقل از فعالان شیعه افزود: هر چند قطیف به لحاظ درآمدزایی اهمیت دارد و منطقه نفت خیز محسوب می شود، اما ساکنان آن از دیرباز به لحاظ سیاسی و اقتصادی به حاشیه رانده شده اند.

بی بی سی در بخش دیگری از این گزارش به بازداشت دو نفر از فعالان عربستان در فوریه (بهمن/اسفند) سال میلادی گذشته اشاره کرد.

ˈفضیل الصفوانیˈ یکی از این دو فعال در شرح ماجرای تعقیب و گریز خود با نیروهای امنیتی عربستان برای گزارشگر بی بی سی گفت: نیروهای امنیتی عربستان با فعالان به مثابه تروریست ها رفتار می کنند و حتی به قصد کشت آنها را مورد ضرب و شتم قرار می دهد.

وی افزود: با این که منطقه ما بر روی میدان های نفتی واقع شده که کل جهان را تغذیه می کنند، اما کوچک ترین نفعی از این منابع غنی به ما نمی رسد. فقر، گرسنگی، هتک حرمت و نبود آزادی سیاسی تنها چیزی است که سهم ما شده است.

بی بی سی یادآور شد که بیش از یک سال است درخواست مصاحبه و کسب نظر مقامات دولتی عربستان درباره اوضاع شیعیان را مطرح کرده، اما تا کنون هیچ گونه پاسخی به این درخواست ها داده نشده است.

گزارش مذکور با اشاره به این مطلب که منطقه شیعه نشین قطیف، ˈنظامی سازیˈ شده است نوشت: نیروهای امنیتی و معترضان شیعه در این منطقه که دور تا دور آن را ایستگاه های بازرسی و خودروهای زرهی احاطه کرده است، در مواجهه ای خشونت بار با یکدیگر گرفتار شده اند.

خاورم**9156**1651
کد N310377

وبگردی