آفتاب

استقرار پهپادهای پیشرفته آمریکا در ژاپن

استقرار پهپادهای پیشرفته آمریکا در ژاپن

‌نیروی هوایی آمریکا در چند روز گذشته دو فروند پهپاد شناسایی دوربرد را در پایگاهی در شمال ژاپن مستقر کرده تا توانایی‌اش را برای نظارت فعالیت‌های اتمی کره شمالی و عملیات‌های دریایی چین تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشتیدپرس، استقرار این دو فروند پهپاد موسوم به "شاهین جهانی" در ژاپن، یکی از متحدان اصلی آمریکا، با هدف نشان دادن تعهد واشنگتن به امنیت آسیا به عنوان بخشی از بازبینی مجدد استقرار نیروها در اقیانوس آرام صورت گرفته است. اما این مساله احتمالا باعث ناراحتی و دلخوری چین و کره شمالی خواهد شد که در حال تلاش برای ارتقاء یگان‌های پهپادی خود هستند.

ژنرال سام آنگللا، فرمانده نیروهای آمریکایی در ژاپن گفت، این پهپادها تا اکتبر سال جاری میلادی در این پایگاه خواهند ماند تا فصل توفان دریایی در پایگاه این پهپادها در جزیره گوام اقیانوس آرام تمام شود. انتظار می‌رود که در آینده نوبت‌های چرخشی مشابهی از گوام به میساوا صورت گیرد اما ژنرال آنگللا گفت: هنوز هیچ برنامه‌ای قطعی اتخاذ نشده است.

وی از اعلام ماموریت‌های ویژه این پهپادها امتناع کرده اما گفت، قابلیت‌های پهپادهای "شاهین جهانی" کاملاً شناخته شده هستند.

این پهپاد بسیار ارزشمند است چرا که می‌تواند ماموریت‌های طولانی مدت را بدون محدودیت‌های خستگی خلبان انجام داده، تا ارتفاع 60 هزار فوتی (3 / 18 کیلومتری) اوج گرفته و می‌تواند به مدت 24 ساعت یا بیشتر در اطراف یک سایت ویژه پرواز کند.

با استفاده از این پهپادها ژاپن می‌تواند به راحتی مناطق اطراف کشورش از جمله سایت‌های اتمی کره شمالی یا جزایری را که چین و دیگر کشورها بر سر حق حاکمیت آن اختلاف نظر دارند، زیر نظر بگیرد.

ارتش آمریکا معمولاً اقدامات پهپادهای "شاهین جهانی" را محرمانه نگه می‌دارد اما ژنرال آنگللا به استفاده این پهپادها در ماموریت‌های بشردوستانه از جمله سونامی 2011 ژاپن و توفان شدید 2013 فیلیپین اشاره کرد.

وی افزود، اخیراً از این پهپاد در ماموریت شناسایی برای پیدا کردن 300 دختر نوجوان ربوده شده در نیجریه توسط شبه نظامیان بوکوحرام استفاده شده است.

‌استقرار این پهپادها به ژاپن کمک می‌کند تا با این هواپیمای بدون سرنشین آشنا شود. توکیو قصد دارد تا سه فروند پهپاد "شاهین جهانی" خریداری کند.

‌امنیت یکی از عوامل‌ مهم در ژاپن است چرا که بسیاری از پایگاه‌های آمریکا در مناطق پرجمعیت این کشور مستقر شده‌اند.

‌براساس یک توافق‌نامه امنیتی دو جانبه آمریکا 50 هزار نیرو و بیش از 10 هزار تفنگدار دریایی در ژاپن مستقر دارد.

انتهای پیام

کد N310335

وبگردی