آفتاب
هیگل:

چین امنیت شرق آسیا را برهم می زند

چین امنیت شرق آسیا را برهم می زند

وزیر دفاع آمریکا که برای انجام سفری سه روزه در سنگاپور به سر می برد، پیش از ظهر امروز شنبه بار دیگر چین را متهم به ایجاد ناامنی در شرق آسیا و دریای چین جنوبی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، "چاک هیگل" با بیان اینکه آمریکا زیرپا گذاشتن قوانین بین المللی توسط کشورها را نادیده نمی گیرد چین را متهم به برهم زدن امنیت در دریای چین جنوبی کرد.

هیگل گفت : در ماه های گذشته، چین با اقدامات بی ثبات کننده و یک جانبه، ادعاهای خود بر دریای جنوبی چین را تکرار کرده است. آمریکا به شدت با هر نوع ارعاب، تهدید و توسل به نیروی نظامی" توسط ملل مخالف است.

این اظهارات در حالی انجام می شود که روز گذشته اعلام شد آمریکا قصد استقرار سپر موشکی در کره جنوبی را داشته و همچنین دو فروند پهپاد فوق پیشرفته را نیز در ژاپن مستقر کرده است.

به نظر می رسدکه هدف اصلی آمریکا از این اقدامات بیشتر تنگ تر کردن حلقه محاصره به دور چین باشد تا مقابله با تهدیدهای کره شمالی. کاخ سفید از سال 2010 میلادی سیاست اصلی خود را از تمرکز بر خاورمیانه به تمرکز بر آسیا تغییر داد و این کار با هدف کنترل قدرت روز افزون چین در حوزه های مختلف به ویژه بخش نظامی انجام شد.

به موجب این برنامه، آمریکا ضمن تقویت نیروهای خود در کره جنوبی و ژاپن، تعداد جنگ افزارهای خود در استرالیا را نیز افزایش داده و به گسترش همکاری های نظامی با تایلند و فلیپین روی آورد.

علاوه بر بخش نظامی، آمریکا در تنشهای به وجود آمده میان چین و دیگر کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا در دریای چین، جانب مخالفان پکن را گرفته تا شاید از این طریق بتواند ضمن سرگرم کردن پکن به موضوعات داخلی و منطقه ای، برنامه های بین المللی چین را کند و یا متوقف کند.

از همین رو به نظر می رسد با توجه به وضعیت فعلی کره شمالی و توان نظامی کره جنوبی، نیاز چندانی به مستقر کردن سپر موشکی در منطقه نباشد، اما حساسیتهای واشنگتن درباره فعالیت چین موجب شده تا آمریکا در صدد اجرای این برنامه باشد.

کد N310096

وبگردی