آفتاب
پس از سفر 5 روزه به استانبول و الجزایر ؛ 

ظریف صبح امروز به تهران بازگشت 

ظریف صبح امروز به تهران بازگشت 

وزیر امور خارجه کشورمان پس از سفر 5 روزه خود به ترکیه و الجزایر صبح امروز به تهران بازگشت.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان که از روز 6 خرداد ماه تهران را به منظور شرکت در هفدهمین اجلاس وزرای امور خارجه عدم تعهد ترک کرده بود ، امروز به ایران باز گشت .

ظریف پس از ترک تهران به همراه تیم هسته ای کشورمان عازم استانبول شد و مذاکرات دو روزه ای با کاترین اشتون در این شهر داشت .

محمد جواد ظریف ظهر سه شنبه پس از سه دور مذاکرات غیررسمی با رییس گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای ایران در جمع خبرنگاران در کنسولگری ایران در استانبول برگزار  با تشریح توافقات صورت گرفته تاکید کرد که این گفت و گوها غیررسمی به منزله مذاکرات 1+5 نیست، زیرا مذاکرات با این گروه نیاز به حضور همه اعضا دارد.

وی تاکید کرد: البته گفت و گوهای طولانی در سه دور و حدود هشت ساعت به طول انجامید و این مذاکرات بیشتر درباره روش های پیش رو بود.

وی با برشمردن توافقات صورت گرفته در این گفت و گوهای غیررسمی تاکید کرد: آنچه توافق کردیم روش ادامه کار بود و قرار شد در فاصله نزدیکی همزمان با اجلاس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکرات کارشناسی در وین برگزار شود.

ظریف افزود: همچنین توافق شد مذاکرات رسمی میان ایران و گروه 1+5 اواخر ماه جاری و در فاصله زمانی 26 تا 31 خرداد ماه مجددا در وین برگزار شود.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران در عین حال تاکید کرد: البته در این مذاکرات بحث های ریز کارشناسی هم داریم، چرا که چارچوب عمل می کنیم و دوستان خیلی نباید توقع جلسات و یا مصاحبه های رسمی داشته باشند، به این دلیل که کار روی متن و موضوعات ریز انجام می شود.

ظریف تاکید کرد: در این گفت و گوها توافق شد تا برگزاری جلسات رسمی، علاوه بر یک دور مذاکره کارشناسی که انجام می شود، در صورت نیاز مذاکرات کارشناسی دیگری هم برگزار شود و همچنین گفت و گوهای سیاسی نیز در سطوح و به شکل های مختلف انجام شود.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از این مذاکرات به منظور شرکت در اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد به الجزایر سفر کرد.

ظریف در سخنرانی خود در این اجلاس که ریاست آن را نیز بر عهده داشت گفت: حل موضوع هسته‌ای ایران به کابوسی برای جنگ طلبانی تبدیل شده که منافع آنها در ایجاد تنش، درگیری و ایجاد رعب و وحشت بوده است.

 وزیر امور خارجه جمهوري اسلامي ایران ، افراط گرایی، خشونت و فرقه گرایی را از جمله مشکلات و چالشهای جهان کنونی برشمرد و گفت که این موضوعات منجر به توسعه اقدامات تروریستی در جهان شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه این اجلاس با رئیس جمهور و رئیس مجلس ملی الجزایر، وزرای امور خارجه اسپانیا، لبنان ، کویت ، ونزوئلا، اتیوپی دیدار و گفتگو کرد.

در این سفر وزیر امور خارجه کشورمان را سید عباس عراقچی ، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه و همچنین مرضیه افخم ، سخنگوی وزارت امور خارجه همراهی کردند.

کد N310016

وبگردی