آفتاب

اسنودن: آمریکا در استفاده از اطلاعات برای ممانعت از حملات 11 سپتامبر ناکام ماند

اسنودن: آمریکا در استفاده از اطلاعات برای ممانعت از حملات 11 سپتامبر ناکام ماند

کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که واشنگتن پیش از حملات 11 سپتامبر 2001 اطلاعات کافی و مناسب در اختیار داشت اما در عمل ناکام ماند.

کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که واشنگتن پیش از حملات 11 سپتامبر 2001 اطلاعات کافی و مناسب در اختیار داشت اما در عمل ناکام ماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه خبری ان بی سی (NBC) در مصاحبه اخیر خود با ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا حدود یک چهارم از گفت‌وگوی وی را که درباره حملات تروریستی 11 سپتامبر بود، حذف کرد. این مصاحبه چهار ساعته که در نهایت 60 دقیقه از آن پخش شد، هم اکنون به صورت آنلاین قابل مشاهده است و نشان می‌دهد که اسنودن ضعف جامعه اطلاعاتی آمریکا را برای جلوگیری از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 زیر سوال می‌برد.

وی در پاسخ به سوال برایان ویلیامز، خبرنگاران ان ‌بی سی در رابطه با "دشمن غیر رسمی"، القاعده و نحوه پیشگیری از حملات بیشتر این سازمان و سایر گروه‌ها عنوان داشت که آمریکا پیش از حمله 11 سپتامبر اطلاعات مناسبی در دست داشت اما در عمل ناکام ماند.

اسنودن گفت: همانطور که می‌دانید این سوال اصلی کمیسیون 11 سپتامبر بود و آن‌ها پس از بررسی اطلاعات محرمانه از آژانس‌های اطلاعاتی مختلف به این نتیجه رسیدند که ما به عنوان یک جامعه اطلاعاتی، هر اطلاعاتی که می‌خواستیم در اختیار داشتیم تا این توطئه را شناسایی کنیم.

وی افزود: ما تماس‌های تلفنی از آمریکا و خارج آمریکا را در اختیار داشتیم و سیا می‌دانست که آن‌ها چه کسانی هستند. مشکل این نبود که ما اطلاعات جمع آوری نمی‌کردیم بلکه مشکل این بود که ما سرنخ کافی نداشتیم. مشکل این نبود که ما انبارکاه نداشتیم، مشکل این بود که ما انبارکاهی که داشتیم را نگشتیم.

افشاگر اسناد محرمانه برنامه‌های جاسوسی آمریکا در ادامه تاکید کرد: مشکل ما با جاسوسی‌های فله‌ای این است که به صورت مداوم کاه به انبار اضافه می‌کنیم و قادر به درک آن نیستیم. انبار کاه ما در اینجا شهروندان آمریکایی در کشورمان هستند. اگر این برنامه‌ها جان ما را در امان نگه ندارد، اگر ما از اصل سنتی جمع آوری داده که کارساز است دور شویم، اگر ما نتوانیم از حملاتی مانند ماراتو بوستون که سرویس اطلاعات روسیه حتی نام آن‌ها را در اختیار ما قرار داده بودند، جلوگیری کنیم، پس آیا روش‌ ما برای حفظ کشورمان بهترین روش است؟ با این حال برخی از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که باید به جای آنکه به دنبال سوزن در انبار کاه بود، اول یک انبار کامل تهیه کرد و بعد در آن شروع به جستجو کرد.

انتهای پیام

کد N309800

وبگردی