آفتاب
رییس سازمان زندان‌ها:

زندانی نباید حتی یک ساعت بدون دلیل در زندان باشد

زندانی نباید حتی یک ساعت بدون دلیل در زندان باشد

رییس سازمان زندان‌های کشور در بازدید از زندان مرکزی مشهد و دیدار با مددجویان بر لزوم پیگیری وضعیت قضایی زندانیان تحت قرار و بلاتکلیف تاکید کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اصغر جهانگیر حضور مستمر قاضی ناظر زندان را در فرایند کاهش جمعیت کیفری بسیار موثر دانست.

وی با تاکید بر اهتمام بیشتر دستگاه قضایی در رسیدگی به وضعیت زندانیان تحت قرار و بلاتکلیف خاطرنشان کرد: در این خصوص باید نهضتی توسط شعب دادگستری و زندان ها صورت پذیرد تا زندانیانی که قرارشان طولانی می شود با پیگیری مسئولان زندان و تعامل قضات محترم دادگستری از بلاتکلیفی خارج و وضعیتشان مشخص شود.

مشاور رئیس دستگاه قضا و رییس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه با بیان اینکه نباید حتی یک ساعت هم زندانی بدون دلیل در زندان باشد و اگر زندانی یک روز هم با اقدامات ما زودتر آزاد شود، یک قدم در امور اصلاحی پیشتر هستیم.

وی افزود: در صورت توفیق در این زمینه مطمئنا شاهد 10 تا 20 درصد کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها خواهیم بود که به تبع آن ارائه خدمات فرهنگی و اصلاحی در زندان ها توسعه کمی و کیفی خواهد یافت.

رییس سازمان زندان‌ها با اشاره به ظرفیت‌های بالای قوه قضاییه گفت: باید بین زندان ها و دستگاه قضایی، تعامل و هم افزایی مضاعف صورت پذیرد و اصلاح و بازگشت زندانی به جامعه هدف قرار گیرد.

وی آنالیز مداوم وضعیت قضایی زندانیان توسط زندان و انعکاس مشکلات به سازمان و شناسایی راه‌های کاهش جمعیت کیفری را الزامی دانست و خاطرنشان کرد: اگر زندانی احساس کند از طرف زندانبانان، حمایت موثر از او صورت می گیرد، مسلما تاثیرپذیری بیشتری در زمینه‌های مختلف آموزشی و اصلاحی خواهد داشت.

این مقام ارشد قضایی گفت: چیزی که به تقویت روحیه زندانی کمک می‌کند، کاهش تالمات روحی است و تمام فعالان عرصه زندانبانی باید این شعار را سرلوحه امور قرار دهند که حتی یک ساعت از عمر مددجو نباید بی جهت در زندان تلف شود و همه در برابر این امر مسئول هستیم.

وی افزود: برای موثر واقع شدن اقدامات باید ارزش‌ها را اقناعی توزیع کنیم نه تحمیلی و اقدامات باید مبتنی بر ارزش ها باشد.

وی با تاکید بر لزوم ترویج زندگی سالم در زندان‌ها با بهره‌گیری از امکانات، منابع و نیروی انسانی متخصص به امکانات و شرایطی که در اختیار زندان‌هاست و هزینه‌ای که نظام برای اصلاح زندانیان پرداخت می‌کند اشاره کرد و گفت: خلاف برخی دیدگاه‌های موجود در خصوص زندان‌ها باید گفت در نظام جمهوری اسلامی ایران نگاه به زندانی، نگاه به نیازمند و فرد آسیب دیده است و رعایت اخلاق اسلامی و کرامت انسانی در زندان ها بسیار مطلوب است. ارائه خدمات زندانبانی، برنامه‌های آموزشی و فرهنگی و سایر امور اصلاحی و تربیتی جاری در زندان های ایران در دنیا بی‌نظیر است.

جهانگیر ضمن اعلام رضایت از رعایت اخلاق اسلامی توسط زندانبانان و نحوه ارائه خدمات به زندانیان، از تلاش‌های صورت گرفته در زندان مرکزی مشهد تقدیر کرد.

انتهای پیام

کد N309733

وبگردی