آفتاب

نگرانی بان کی مون نسبت به امنیت ناظران بین‌المللی در اوکراین

نگرانی بان کی مون نسبت به امنیت ناظران بین‌المللی در اوکراین

‌دبیرکل سازمان ملل نسبت به امنیت ناظران بین‌المللی در اوکراین که گزارش شده تعدادی از آن‌ها طی چند روز گذشته در شرق این کشور ربوده شده‌اند، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، استفان دوژریک، سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس خبری درباره گزارش‌ها مبنی به اینکه سازمان امنیت وهمکاری اروپا قادر به ارتباط با ناظرانش در اوکراین نیست، گفت: سازمان ملل به طور مستقیم در آزادی این ناظران مشارکت داده نشده است.

وی افزود: سازمان ملل به طور دقیق و مداوم این وضعیت را تحت نظر دارد و بان کی مون بسیار نگران است که ناظران بین‌المللی که برای حل بحران کنونی اوکراین در تلاش هستند دائم جانشان به خطر می‌افتد؛ وضعیتی که در چند روز اخیر چندین بار تکرار شده است.

دورژیک ادامه داد: این آدم‌ربایی مایه تاسف است و هر کس که در این بار نفوذی دارد باید از آن برای آزادی این ناظران بین‌المللی استفاده کند. سازمان ملل تاکید دارد که تامین امنیت این ناظران مسئولیت تمامی طرفین درگیر است تا آن‌ها بتوانند اقدامات میانجی‌گرایانه خود را انجام دهند.

این مقام سازمان ملل درباره وضعیت اوکراین گفت: بان کی مون نسبت به گزارش‌ها درباره خشونت در این کشور بسیار ناراحت است و بار دیگر تکرار می‌کند که مذاکره تنها راه‌حل صلح‌آمیز برای این بحران محسوب می‌شود. او بار دیگر به تمامی احزاب با نفوذ یادآوری می‌کند که نهایت خویشتنداری را پیشه کنند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا چند روز پیش اعلام کرده بود: ارتباطش با گروه چهار نفر ناظرانش که در نزدیکی دونتسک حضور داشتند، قطع شده است. وزارت امور خارجه اوکراین نیز گفت، این گروه متشکل از یک ناظر ترکیه‌ای، استونیایی، دانمارکی و سوئیسی توسط جدایی طلبان دستگیر شده‌اند.

این در حالی است که الکسی چمیلنکو، رهبر "جبهه مردم" در لوهانسک روز جمعه گفت: این چهار ناظر سازمان امنیت و همکاری اروپا چند روز پیش بازداشت و برای بررسی مدارک‌شان به لوهانسک برده شدند و پس از آنکه تائید شد که آن‌ها از نمایندگان این سازمان بین‌المللی هستند و در اقدامات تحریک‌آمیز مشارکت نداشتند، آزاد شده‌اند.

انتهای پیام

کد N309619

وبگردی