آفتاب

خاطره‌ی بازی با پیچ امین‌الدوله

خاطره‌ی بازی با پیچ امین‌الدوله

ایرانی‌ها اصولاً ویژگی‌های خاصی دارند که کمتر در میان مردمان دیگر کشورها یافت می‌شود یکی از همین ویژگی‌ها خاطره‌ی باز بودن است و با دیدن هر تصویری خاطرات گذشته در ذهنشان تداعی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، کافی است نگاهی به اطرافمان و آدم‌هایی که از صبح تا شب با آنها هم‌کلام هستیم بیندازیم آن وقت می‌بینیم در میان افرادی که از دور و نزدیک می‌شناسیم هستند کسانی که با رفتن به محل قدیمی زندگی با تحصیلشان زیاد تحت تأثیر خاطره‌ها قرار گرفته‌اند.

این روزها عطر گل‌های گیاه امین‌الدوله همه را به یاد گذشته می‌برد و با استشمام عطر خوش این گیاه و دیدن گل‌های مینیاتوری زیبای آن حال و هوایی دیگر می‌یابد.

حالا که متأسفانه حیاط‌ها و باغچه‌ها جای خود را به ساختمان‌های طویل داده‌اند، کمتر شاهد خودنمایی پیچ امین‌الدوله هستیم تا گل‌های زیبا و رونده‌اش به سرعت خود را در لابه‌لای داربست‌های چوبی بالا بکشند و با گل‌های سفید و زرد و شیری خود، سخاوتمندانه عطرافشانی کنند.

اما به محله‌های قدیمی که سر بزنید عطر پیچ امین‌الدوله خاطره‌ی بازی عجیب و غریبی را برایت به ارمغان می‌آورد.

شاید وقتی برای نخستین بار علی‌خان امین‌الدوله این گیاه را به ایران آورد و در باغ بزرگ و زیبایی که در شمال میدان بهارستان و دروازه شمیران ساخته بود، کاشت فکرش را نمی‌کرد که این گیاه که به همین دلیل نام امین‌الدوله را بر خود دید اینچنین محبوب ایرانی‌ها شود.

دکتر «ناظری» گیاه‌شناس به ایسنا می‌گوید: پیچ امین الدوله،(Lonicera) از گیاهان خانواده کاپریفولیاسه (Caprifoliacea) و جزو گیاهان بالارونده و متداول قدیمی بوده و در بیشتر منازل قدیمی برای پوشش آلاچیق، چَپَر، داربست‌های چوبی ازآن استفاده می‌کردند.

وی می‌افزاید: چند نمونه از این گیاه وجود دارد که از انواع مشهور این گیاه می‌توان به پیچ امین‌الدوله پریکلی منیوم (L.periclymenium) که عطری بسیار دلپذیر دارد و گل‌های لوله‌ای شکل گلدسته‌ای به رنگ‌های سفید، کرم و ارغوانی ملائم تمام گیاه را می‌پوشاند اشاره کرد که شکفتگی گلهایش از اواسط خرداد تا شهریور ماه است.

ناظری می‌افزاید: نوع دیگری از این گیاه پیچ امین‌الدوله بلژیکا (L.belgica) است که شکفتگی گلهایش زودرس است. گلبرگ‌ها به رنگ‌های گوناگون مشاهده می‌شوند و بخصوص قسمت خارجی گلبرگ‌ها تیره‌تر است، پیچ امین‌الدوله سروتینا (Serotina) نیز که شکفتگی گل‌هایش به کندی وآرام انجام می‌شود، گل‌های زرد پرتقالی و برگ‌های دائمی دارد که گل‌های این گونه بخصوص بدون عطر و دارای دوام طولانی است و از تیرماه تا آذرماه ادامه دارد، پیچ امین‌الدوله رتیکولاتا (L.Reticulata) نیز از انواع پاکوتاه بوده در سینه‌ی مال و خاک‌های شیب‌دار برای جلوگیری از ریزش خاک و سبز کردن خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید این گیاه معطر و دوست داشتنی خواص دارویی نیز دارد و در طب سنتی از آن استفاده می‌شود.

«ایرانمنش» متخصص طب سنتی می‌گوید: پیچ امین‌الدوله یکی از کهن‌ترین گیاهان دارویی است که برای درمان بیماری‌های متعدد به کار برده می‌شود.

وی می‌گوید: در چین که طب سنتی اهمیت بسیار زیادی دارد این گیاه نقش آفرینی می‌کند و چینی‌ها از این گیاه به وفور استفاده می‌کنند، در درمان تب‌های مزمن که غنچه‌های این گیاه بعنوان تب‌بر استفاده می‌شود و چای پیچ امین‌الدوله نیز سردرد را از میان می‌برد.

این متخصص طب سنتی می‌گوید: هم‌چنین غنچه‌های این گیاه دفع‌کننده سموم بدن است و دم‌کرده‌ی برگ‌های این گیاه که خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد.

وی با بیان اینکه چای این گیاه مجرای تنفسی را باز می‌کند، می‌گوید: از این گیاه روغنی تهیه می‌شود که نفخ و سموم را از خون و کبد دفع می‌کند و در درمان گلو درد، لکه‌های پوست و جوش‌های ریز نیز استفاده می‌شود.

گزارش از: فرزانه لشکری، خبرنگار ایسنا منطقه کویر

انتهای پیام

کد N309607

وبگردی