آفتاب
وال استریت:

کشمکش میان آمریکا و بانک "بی ان پی پاریباس" فرانسه بر سر ایران ادامه دارد

کشمکش میان آمریکا و بانک "بی ان پی پاریباس" فرانسه بر سر ایران ادامه دارد

یک روزنامه غربی از ادامه کشمکش میان آمریکا و یک بانک فرانسوی درباره میزان جریمه این بانک به دلیل ارتباط با ایران و چند کشور دیگر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وال استریت، مذاکرات میان آمریکا و بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس، بر سر جریمه تعیین شده از سوی واشنگتن برای این بانک به دلیل ارتباط با ایران و چند کشور دیگر همچنان ادامه دارد.

آمریکا این بانک فرانسوی را به دلیل نقض تحریمهای چند کشور از جمله ایران، 10 میلیارد دلار جریمه کرده،اما مقامات این بانک در حال مذاکره با وزارت دادگستری آمریکا برای کاهش این مبلغ هستند.

روزنامه وال‌ استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه خبر داده که نمایندگان بانک در مذاکره با مقامات وزارت دادگستری آمریکا تلاش می کنند با پرداخت مبلغی کمتر از هشت میلیارد دلار جریمه پرونده اتهامات خود را حل و فصل کنند.

موارد مورد اتهام این بانک شامل فعالیتهایی اقتصادی با کشورهای تحت تحریم ایالات متحده آمریکا در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ میلادی است که با قوانین آمریکا همخوانی نداشته است.

بر اساس این گزارش، بانک فرانسوی ذکر شده متهم به انجام تبادلات ارزی با ایران، کوبا، و سودان است که بر اساس قوانین آمریکا مبادله با این کشورها ممنوع است.

آمریکا علاوه بر تحریمهای بین المللی، تحریمهای یکجانبه ای نیز علیه برخی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران تصویب کرده است. این تحریمها شرکای تجاری آمریکا را از معامله با کشورهای مورد نظر منع می‌کند.

خبرگزاری رویترز ماه گذشته با انتشار گزارشی در مورد پرونده قضایی بانک "بی ان پی پاریباس" خبر داده بود که این بانک برای حل و فصل پرونده قضایی خود و پرداخت جریمه وارد مذاکره با مقامات آمریکا شده است.

آن زمان احتمال تعلیق موقت نقل و انتقالات ارزی با واحد دلار در شعبه نیویورک این بانک یا اخارج کارمندانی که در این معاملات دست داشته اند، مطرح شده بود. این احتمال در حالی مطرح بود که  نیمی از کارمندان بانک به دست داشتن در معاملاتی که قوانین آمریکا را نقض می کرد، متهم شده‌ بودند.

اگر وزارت دادگستری آمریکا و نمایندگان این بانک در مورد مبلغ جریمه مطرح شده به توافق قطعی نرسند، بانک پاریباس علاوه بر جریمه از حق انتقال پول به آمریکا یا از آمریکا به سایر کشورها محروم می شود.

بر اساس گزارشهای موجود مذاکرات دو طرف در این رابطه ممکن است چند هفته طول بکشد.

کد N309134

وبگردی