آفتاب
رئیس سازمان اوقاف:

مسابقات قرآنی یک حرکت سیاسی و دینی است

مسابقات قرآنی یک حرکت سیاسی و دینی است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن یک حرکت سیاسی، مذهبی و بر خلاف میل دشمن است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با تبریک حلول ماه شعبان اظهار کرد: خدا را سپاسگزاریم که به نظام جمهوری اسلامی ایران این توفیق را داد که سی و یکمین دوره مسابقات بین‌اللملی قرآن را با حضور نمایندگان 70 کشور و 110 حافظ و قاری برگزار کنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که «ما باید بدانیم چه دلیل و ضرورتی برای اجرای اینگونه برنامه‌های قرآنی است» تاکید کرد: یکی از ضرورت‌ها این است که قبل از انقلاب بیش از 50 سال توسط دولت رضاخان و پسرش و سیاست‌های استعمار آمریکا و انگلیس تلاش کردند تا مردم را از قرآن جدا کنند و بین مردم و قرآن فاصله انداختند. ولی به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا و مقام معظم رهبری قرآن به جامعه برگشت.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: وظیفه ما این است که این 50 سال را جبران کنیم و باید به برنامه‌های قرآنی و مسابقات قرآنی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. نظام جمهوری اسلام پرچمدار قرآن در عصر حاضر است و در علم و عمل به قرآن توجه می‌کنند.

محمدی گفت: از سال 1360 تا سال 93 که سی و یکمین دوره مسابقات قرآنی را برگزار می‌کنیم جوانان، نوجوانان و حافظان ما در عرصه‌های قرآنی به توفیقات زیادی دست یافته‌اند. مثلا در 29 دوره جمهوری اسلامی ایران در رشته قرائت رتبه اول را داشت و در حفظ 19 مرتبه رتبه اول را کسب کرده است. این در حالی است که قبل از انقلاب اینچنین جایگاهی نداشتیم.

وی ادامه داد: نمایندگان ما در مسابقات قرآنی که در سایر کشورها هم برگزار می‌شود به خوبی ظاهر شده‌اند. مثلا در مالزی 22 دوره نفرات اول تا سوم قرائت، از کشور ایران بود. در عربستان، مالی و سوریه نیز بارها رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردیم. اینها همه توفیقاتی است که از لطف الهی و برکت انقلاب اسلامی ایران داریم و باعث شد که تلاوت قرآنی و فرهنگی قرآنی به کشور ما برگردد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری تاکید کرد: ایشان همواره فرموده‌اند اولین و مهمترین وظیفه مسئولان کشوری توجه به قرآن است ما اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید معارف قرآنی را در سطح جامعه برپا کنیم.

محمدی یادآور شد: برگزاری اینگونه مسابقات تشریفاتی نیست بلکه یک امر مهمی است که نیاز روز جامعه ما است. ما باید معارف قرآنی که علم، تهذیب و عدالت است را در جامعه پیاده کنیم تا نیمی از مشکلات برطرف شود حضرت علی (ع) فرمودند بدانید که اگر با قرآن باشید و مفهوم آن را بفهمید به چیز دیگری نیاز ندارید، ولی اگر با قرآن نباشید از همه چیز جدا می‌شوید و هیچ ندارید. پس اگر به دنبال درمان هستید بهترین درمان قرآن است.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل توجه ما به مسائل قرآنی این است که انقلاب ما براساس قرآن بود و امام خمینی (ره) فرمود نه شرقی، نه غربی جمهوری اسلامی و در وصیت‌نامه سیاسی خود گفت ما خوشحالیم مباحث و مسائل قرآنی را در سطح جامعه پیاده کنیم. با اینگونه فعالیت‌های قرآنی ما، دشمنان آرام نمی‌ایستند و می‌خواهند ما را از قرآن جدا کنند. این ما هستیم که باید با قرآن در مقابل آنها بایستیم اگر می‌خواهیم همچون گذشته در مقابل دشمنان سرافراز باشیم راهی جز قرآن و اهل بیت وجود ندارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: وقتی اینگونه مسابقات را برگزار می‌کنیم حافظان و قاریان از سایر کشورها وارد ایران می‌شوند و این پل ارتباطی ما با سایر کشورها است. کشورهای غربی به قدری درباره ایران بد گفته‌اند که بعضی از قاریان تا به ایران می‌رسند یک وسیله ارتباطی می‌خواهند، آنها بارها گفته‌اند ما در ایران جز احترام چیز دیگری ندیده‌ایم آنها می‌توانند پیام دوستی ما را به جهانیان برسانند در واقع مسابقات قرآنی یک حرکت سیاسی و اسلامی است.

محمدی افزود: به تعبیر حضرت امام (ره) آمریکا و اسراییل نمی‌خواهند در جامعه ما قرآن برپا شود و لفظ این مسابقات یک حرکت سیاسی، مذهبی بر خلاف میل دشمن است.

وی در پایان گفت:‌ ما باید در آیات قرآنی تدبر کنیم و این تدبر فقط در مورد مسائل فردی نیست بلکه بالاترین تدبر در مورد مسائل سیاسی، اجتماعی و بین‌اللملی است. چرا با وجود قرآن بعضی از کشورهای اسلامی باید تحت سلطه استعمار باشند و غده‌ای همچون اسراییل پدید آید. حافظان و قاریان ما باید به سمت تدبر در قرآن پیش بروند. طبق سخن امام خمینی (ره) اسلام در نیم قرن به امپراطوری‌ها غلبه کرد به دلیل آن بود که با زبان قرآن حرف می‌زد، ما هم اگر می‌خواهیم پیروز شویم باید پیرو قرآن و رسول اکرم (ص) باشیم و برنامه‌های آنان را تکریم و احترام کنیم.

انتهای پیام

کد N308809

وبگردی