آفتاب

روزنامه پاکستانی: مهلت تکمیل پروژه انتقال گاز از ایران تمدید شد

روزنامه پاکستانی: مهلت تکمیل پروژه انتقال گاز از ایران تمدید شد

اسلام آباد - ایرنا - روزنامه ˈجناحˈ روز جمعه نوشت: براساس توافق انجام شده میان مقام های تهران و اسلام آباد، مهلت تکمیل پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان تا دی ماه 1394 (دسامبر 2015) به مدت یک سال تمدید شد.

به گزارش ایرنا، این روزنامه اردو زبان چاپ اسلام آباد در این گزارش افزود: در جریان سفر ماه گذشته نواز شریف نخست وزیر این کشور به تهران و دیدار با مقام های ارشد دولت ایران؛ دو طرف درباره موانع موجود در مسیر پیشبرد خط لوله صلح به طور گسترده و جامع رایزنی کردند.

در این گزارش آمده؛ دستاورد این سفر توافق مشترک میان دو کشور جهت گسترش مهلت تکمیل و اجرای پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان از دسامبر 2014 به دسامبر 2015 می باشد.

روزنامه جناح به نقل از مقام های وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان نوشت: اجرای طرح خط لوله صلح به ویژه دریافت گاز از ایران برای پاکستان از لحاظ رفع بحران کمبود انرژی بسیار حائز اهمیت تلقی می شود.

پیش تر رسانه های پاکستان بازدید نواز شریف از تهران و دیدار با مقام های عالی دولت ایران را موفقیت آمیز و گامی در جهت پیشبرد خط لوله صلح توصیف کرده بودند.

به گزارش این رسانه ها مردم پاکستان نسبت به تکمیل و اجرای پروژه انتقال گاز از ایران به کشورشان امیدوار شدند.

قرارداد انتقال گاز از ایران به پاکستان سال 1389 (2010 میلادی) امضا شد و بر اساس آن قرار است گاز طبیعی ایران از میدان پارس جنوبی در استان بوشهر به بندر ˈ نوابشاˈ در جنوب پاکستان منتقل شود.

این قرارداد گازی به سبب برنامه نهایی امتداد آن تا هند، ˈخط لوله صلحˈ نام گرفت. ایران قرار است از اواخر سال 1393( پایان 2014 و اوایل 2015 میلادی) روزانه 21 میلیون و 500 هزار متر مکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر کند.

وزارت نفت پاکستان پیش تر اعلام کرد درصورت جایگزین شدن گاز وارداتی (از ایران) به جای نفت کوره در تولید انرژی، سالانه دو میلیارد و 400 میلیون دلار برای پاکستان صرفه جویی خواهد داشت.

آساق ** ا.ر ** 275 **
کد N308757

وبگردی