آفتاب

توافق بوش و بلر درباره انتشار تحقیق در مورد جنگ عراق

توافق بوش و بلر درباره انتشار تحقیق در مورد جنگ عراق

توافق روز پنجشنبه تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا و جرج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا، انتشار گزارش تحقیقات در مورد حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ را یک گام به جلو انداخت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از شبکه خبری یورونیوز این گزارش قرار بود سه سال قبل منتشر شود، اما عدم توافق بر سر نحوه استفاده از یادداشت ها و مکالمات تلفنی ضبط شده بین بلر و بوش، انتشار آن را به تاخیر انداخته بود.

دستور این تحقیق در سال ۲۰۰۹ و توسط گوردون براون نخست وزیر پیشین بریتانیا صادر شد و هدف آن تمرکز بر آموزه های این حمله و پی آمدهای آن بود.
حمله آمریکا به عراق با حمایت بریتانیا و با این ادعا که حکومت صدام حسین دارای سلاح های کشتار جمعی است، انتقادهای بسیاری را در افکار عمومی دو کشور و در سراسر جهان برانگیخت. پس از جنگ و سقوط رژیم صدام، صحت مدارک مورد استناد این ادعا به زیر سئوال رفت.

در گزارش نهاد تحقیق کننده آمده است که با توافق بلر و بوش بر سر نحوه استفاده از یادداشتها و مکالمات رد و بدل شده در دوران جنگ، کار روی این اسناد آغاز شده اما مشخص نیست چه زمانی تحقیق پایان خواهد یافت.

برخی تحلیل گران، با توجه به انتخابات سراسری بریتانیا در ماه مه سال ۲۰۱۵، زمان انتشار نتایج این تحقیق را دارای اهمیت و تاثرگذار بر رقابت های سیاسی ارزیابی می کنند.

4949

کد N308582

وبگردی