آفتاب

ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره سوریه تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل

ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره سوریه تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل

در پی وخامت اوضاع انسانی در سوریه، سه کشور عضو شورای امنیت قطعنامه‌ای را تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل به این نهاد بین‌المللی ارائه کردند تا کمک رسانی به آسیب دیدگان در سوریه تسریع شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، این قطعنامه توسط استرالیا، لوکزامبورگ و اردن، به شورای امنیت پیشنهاد شد و قرار است در اوایل ماه آتی میلادی بر سر آن رای گیری شود.

بنا به گفته دیپلمات‌های حاضر در شورای امنیت، پیش نویس قطعنامه مذکور خواهان اجرای مفاد قطعنامه بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل است که استفاده از نیروی نظامی و زور علیه سنگ اندازان بر سر راه اجرای این قطعنامه را مجاز می‌داند.

در این قطعنامه تاکید شده در صورتی که هر کشور یا گروهی مانع از رسیدن امن مواد غذایی و کمک‌های ضروری به داخل سوریه شود، شورای امنیت می‌تواند از ابزارهای خود از جمله گزینه نظامی استفاده کند.

این قطعنامه خواستار ارسال کمک بدون اجازه دولت سوریه از چهار محور در مرزهای ترکیه، عراق و اردن شده است.

پیش‌نویس قطعنامه مذکور هم اکنون به پنج عضو دائم شورای امنیت ارائه شده تا هفته آتی و پیش از رای گیری رسمی بر سر آن نشستی را برای بررسی مفاد مندرج در قطعنامه برگزار کنند.

پیشتر و در ماه فوریه شورای امنیت با اجماع کامل قطعنامه 2139 برای ارسال سریع کمک به داخل سوریه را تصویب کرد اما به گفته مسئولان سازمان ملل این قطعنامه نتوانسته در حد انتظارات ظاهر شود و کمک چندانی به اوضاع بحرانی آوارگان داخلی سوریه نکرده است.

سازمان ملل می‌گوید، برای ارسال کمک بدون اجازه دولت سوریه به داخل این کشور، نیاز دارد که قطعنامه‌ها بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل به تصویب برسد.

انتهای پیام

کد N308355

وبگردی