آفتاب

دادگاه قانون اساسی ترکیه فیلترینگ یوتیوب را غیرقانونی دانست

دادگاه قانون اساسی ترکیه فیلترینگ یوتیوب را غیرقانونی دانست

دادگاه نظارت بر اجرای قانون اساسی ترکیه اعلام کرد که فیلترینگ یوتیوب در این کشور غیرقانونی است و طبق تشخیص این نهاد عالی قضایی بستن یوتیوب ناقض حق آزادی بیان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، دو ماه پس از مسدود کردن یوتیوب در ترکیه، دادگاه نظارت بر اجرای قانون اساسی این کشور فیلترینگ این وبسایت ویدیویی را غیرقانونی اعلام کرد.

خبرگزاری "آنادولو" ترکیه نیز گزارش داد، این دادگاه در استدلال خود، فیلترینگ یوتیوب را نقض آزادی‌های فردی خواند و از مقام‌های مسئول خواست به این روند خاتمه دهند.

شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه نیز اعلام کرد، حکم دادگاه نظارت بر اجرای قانون اساسی لازم‌الاجراست و پیش‌بینی می‌شود به زودی شهروندان ترکیه بتوانند بار دیگر از یوتیوب استفاده کنند.

این دومین شکست رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در برابر دادگاه نظارت بر اجرای قانون اساسی این کشور به حساب می‌آید. این نهاد عالی قضایی در آغاز ماه آوریل 2014 نیز حکم رفع فیلترینگ توییتر در ترکیه را صادر کرد.

اردوغان پس از صدور حکم این دادگاه در مورد توییتر گفت که دولت ترکیه مجبور است حکم را اجرا کند، اما به آن احترام نمی‌گذارد.

دو وبسایت توییتر و یوتیوب در ماه مارس سال جاری میلادی و در آستانه برگزاری انتخابات محلی در ترکیه فیلتر شدند. کاربران این دو وبسایت به فساد در دولت اردوغان و نیز بخش‌هایی از صحبت‌های محرمانه میان مسوولان عالی‌رتبه دولت درباره اوضاع سوریه اشاره کرده بودند.

فراخوان منتقدان به تظاهرات در روز شنبه

در حال حاضر از طریق شبکه‌های اجتماعی ترکیه فراخوان‌هایی برای اجتماع در سالروز اعتراضات به ایجاد اصلاحاتی در پارک گزی در میدان تقسیم استانبول در حال انتشار است. به گزارش رسانه‌ها، قرار است حدود ۲۵ هزار پلیس در عملیاتی برای ممانعت از برگزاری تظاهرات روز شنبه شرکت کنند.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در دهم اوت 2014 (۱۹ مرداد) برگزار می‌شود. حزب اردوغان مایل است که او نامزد این انتخابات شود. اردوغان اجازه ندارد برای چهارمین بار برای سمت نخست وزیری انتخاب شود.

انتهای پیام

کد N308330

وبگردی