آفتاب
داریوش قنبری:

گروه‌هایی در جامعه، مقابل آزادی‌های مردم صف‌آرایی می‌کنند

گروه‌هایی در جامعه، مقابل آزادی‌های مردم صف‌آرایی می‌کنند

یک عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری با بیان این‌که«مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته انتخاب خود را اصلاح کردند» گفت: مردم باید در انتخابات مجلس دهم نیز نمایندگان خود را به گونه‌ای انتخاب کنند که آنها حقوق و آزادی‌های‌شان را محترم بشمارند.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «یکسری گروه‌ها و تفکرات در جامعه حضور دارند که به نوعی در مقابل آزادی‌ها صف‌آرایی و در جهت سلب این آزادی‌ها فعالیت می‌کنند» اظهار کرد: نکته‌ای که رییس جمهور در صحبت‌های خود به آن تاکید کردند، نکته اساسی و مهم است که در قانون اساسی و در فصل حقوق و آزادی ملت نیز به آن توجه شده است.

وی با انتقاد از دولت گذشته با بیان این‌که «متاسفانه دولت آقای احمدی‌نژاد توجهی به این حقوق و آزادی‌ها نداشت» اظهار کرد: متاسفانه در دولت گذشته اصل حقوق و آزادی ملت ایران در قانون اساسی به فراموشی سپرده شد.

این فعال سیاسی با اشاره به بخش‌هایی از صحبت‌های رییس‌جمهور مبنی بر این‌که نمی‌توان مردم را با زور و شلاق به بهشت برد، گفت: این صحبت‌ها مباحث خوبی است که از زمان پس از دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی، یک بار دیگر در فضای سیاسی کشور شنیده می‌شود. طرح اینگونه مباحث امروز براساس احساس نیازهای جامعه و همچنین توجه به حقوق اساسی ملت ایران از سوی رییس جمهور مطرح می‌شود.

قنبری با تاکید بر این‌که «طرح این مباحث از سوی روحانی نشان‌دهنده تعهداتی است که روحانی در دوران انتخابات به مردم داده است» اظهار کرد: بر زبان آوردن این مطالب از سوی آقای روحانی نشان می‌دهد که ایشان مصمم هستند به حقوق و آزادی شهروندان توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ چراکه وی سال گذشته نیز منشور حقوق شهروندی را در دولت خود تجمیع کرد.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری با اشاره به اولویت‌های کاری دولت یازدهم خاطرنشان کرد: آقای روحانی با توجه به اولویت‌هایی که کشور در آن زمان داشت، در ابتدا وقت خود را صرف حل معضلات سیاست خارجی و امنیت ملی و اقتصاد کشور کرد. اما امروز زمانی که دولت توانسته در حل مسائل حوزه سیاست خارجی موفقیتی نسبی برسد به حوزه‌های مهم دیگر از جمله حوزه سیاست داخلی توجه خود را جلب کرده و در تلاش است که در این حوزه به بحث حقوق و آزادی شهروندان توجه ویژه‌ای داشته باشد.

این فعال سیاسی با تاکید بر این‌که «بحث آزادی، بحثی مهم و بنیادی در جامعه ایران اسلامی به حساب می‌آید» گفت: یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی بحث آزادی در کشور است، چراکه یکی از شعارهای مهم انقلاب شعار محوری استقلال، آزادی جمهوری اسلامی است.

قنبری با بیان این‌که «متاسفانه علی‌رغم اهمیت بسیاری که بحث آزادی دارد برخی کج‌اندیشان این بحث را مورد انکار قرار می‌دهند» اظهار کرد: متاسفانه امروز برخی از کج‌اندیشان به گونه‌ای تصاویری از آزادی مطرح می‌کنند که در واقع آن را به سمت آزادی می‌برند و دیگر جایی برای مفهوم واقعی آزادی باقی نمی‌گذارند.

وی با تاکید بر این‌که «باید در مقابل اینگونه تفکرات کج‌اندیشانه ایستاد» افزود: انتظاری که مردم و ملت ایران از رئیس‌جمهور خود دارند، این است که با توجه به این‌که رییس جمهور مجری قانون اساسی است در مورد این تفکرات بایستند و در جهت اصول و احکام قانون اساسی در مقابل کسانی که می‌خواهند خود را به نوعی به لحاظ فهم و درک بالاتر از دیگران قرار دهند و به گونه‌ای آزادی را مرزبندی کنند که دیگر جایی برای آزادی نماند، بایستند.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری در ادامه با یادآوری این‌که «رئیس جمهور یک مقام مردمی و منتخب مردم است» خاطرنشان کرد: با توجه به انتظاری که مردم از رئیس‌جمهور دارند، رئیس‌جمهور احساس تعهد بیشتری نسبت به موضوعات رایج در کشور دارد. به همین دلیل است که ما مشاهده می‌کنیم در کشورمان این روسای جمهورمان بودند که به بحث رعایت حقوق مردم و آزادی آنها اشاره و تاکید داشتند.

وی با تاکید بر این‌که «توجه به حقوق مردم و آزادی مربوط به آنها صرفا وظیفه روسای جمهور نیست» اظهار کرد: توجه به این بحث مهم برعهده همه مسوولان، قوا و نهادهای مختلف است. در این امر هم قوه قضاییه باید در مورد کسانی که آزادی اساسی شهروندان را سلب می‌کنند واکنش نشان دهند و هم نمایندگان مجلس باید نسبت به مردمی که آنها را انتخاب کرده‌اند احساس مسوولیت بیشتری داشته باشند.

قنبری با انتقاد از عملکرد برخی از نمایندگان مجلس با بیان این‌که «متاسفانه امروز مشاهده می‌کنیم برخی افراد که به عنوان نماینده ملت در مجلس نشسته‌اند، حرف‌هایی مطرح می‌کنند که هیچ ارتباطی با اراده مردم ندارد» گفت: در ارتباط با وضعیت مجلس ضعف اساسی مربوط به مردم است چراکه مردم باید افرادی را روانه خانه ملت می‌کردند که به عنوان نماینده خود حداقل حقوق و آزادی اساسی آنها را مورد نظر قرار دهند و در آن جهت حرکت می‌کردند.

وی با اشاره به انتخابات مجلس دهم، با بیان این‌که «مردم در این انتخابات باید در ارتباط با مجلس اصلاحات مورد نیاز را انجام دهند» اظهار کرد: این مردم هستند که با انتخاب‌های خود به حقوق و آزادی‌های خود احترام می‌گذارند و آنها را مورد توجه قرار می‌دهند.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری با بیان این‌که «مردم با انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان رییس جمهور آسیب جبران‌ناپذیری به حقوق و آزادی‌های خود وارد کردند» گفت: مردم در انتخابات سال 92 با انتخاب آقای روحانی به عنوان رییس جمهور انتخاب قبلی خود را اصلاح کردند و بار دیگر در جهت تحقق حقوق خود تلاش‌های خود را به نمایش در آوردند، اما این تلاش مردم زمانی تکمیل می‌یابد که آنها در انتخابات مجلس نمایندگان خود را به گونه‌ای انتخاب کنند که آنها نیز حقوق و آزادی‌هایشان را محترم بشمارند.

وی اظهار کرد: حرکت مسوولان در زمینه توجه به حقوق مردم و آزادی‌های شهروندان باعث می‌شود که رقیبان و دشمنان ما و آنهایی که بحث نقض حقوق بشر در کشور ما را مطرح می‌کنند، خلع سلاح شوند و دیگر به خود اجازه ندهند که با استفاده از عناوینی نظیر دفاع از حقوق بشر در امور داخلی کشور ما دخالت کنند.

قنبری در پایان با بیان این‌که «طرح چنین صحبت‌هایی از سوی رییس جمهور حرکتی نه تنها در جهت حقوق شهروندی، بلکه گامی در جهت افزایش و ارتقای امنیت ملی است» اظهار کرد: طرح این مطالب مانع از اقدامات و طرح صحبت‌های کذب توسط بیگانگان در مورد وضعیت حقوق بشر و نقض آن در کشور ما می‌شود.

انتهای پیام

کد N308279

وبگردی