آفتاب

ششمین نشست نخبگان ایرانی در مالزی برگزار شد

ششمین نشست نخبگان ایرانی در مالزی برگزار شد

جوهور – ایرنا – ششمین نشست نخبگان ایرانی در مالزی عصر روز پنجشنبه با حضور سفیر ایران، رایزن فرهنگی و جمعی از دانشجویان و محققان ایرانی و مالایی در دانشگاه فناوری مالزی در شهر جوهور در جنوب این کشور برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این نشست ماهانه توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی و با هدف معرفی ایران و ایرانیان در جامعه مالزی و شناسایی و معرفی نخبگان ایرانی در زمینه های مختلف علمی و همچنین تبادل و ارتباطات فرهنگی و علمی با نهادها و دانشگاه های مالزی برگزار می شود.

پرفسور اسماعیل معاون دانشگاه فناوری مالزی در این نشست با ارایه آماری از حضور دانشجویان ایرانی در این دانشگاه جوهور و موفقیت ها و تعاملات مثبت این دانشجویان، اظهار امیدواری کرد که این برنامه مقدمه ای برای توسعه همکاری های جامعه دانشگاهی و نهادهای ایرانی با دانشگاه فناوری مالزی باشد.

در ششمین نشست نخبگان ایرانی در مالزی دکتر سیداحسان علوی از محققان ایرانی و و دارای دکترای تخصصی از این دانشگاه مالزی در مقاله ای به بررسی تجاری کردن سلول سوخت میکروبی کرد و ایده و نظرات خود را با شرکت کنندگان در نشست به اشتراک گذاشت.

این محقق با تشریح طرح ابتکاری خود، گفت: در این طرح یک سیستم تولید چند سالیتونی برای انتقال داده ها با سرعت در محدوده ترابایت ارایه شده است و چند سالیتون توسط یک سری از سیستم های میکرو حلقه که با یک فیلتر اضافه، کاهش تلفیق شده است، تولید می شوند.

وی نتایج این فرآیند را برای شرکت کنندگان در این نشست تشریح کرد.

سید احسان حسینی دانشجوی دکتری دانشگاه فناوری جوهور نیز به موضوع علمی ˈاحتراق بدون شعله بایوگازˈ پرداخت و با تشریح این طرح ابداعی، گفت: پیشرفت های سریع صنعتی و بالارفتن سطح کیفیت جوامع بشری مدیون مصرف انرژی است و بیش از 80 درصد از انرژی های جهان از طریق سوخت های فسیلی تامین می شود.

به گفته وی، با توجه به کاهش روزافزون منابع سوخت های فسیلی و آلودگی های شدید زیست محیطی ناشی از احتراق این سوخت ها، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر ضروری است.

این محقق ایرانی گفت که بایوگاز یکی از سوخت های جایگزین است که از فضولات، فاضلاب انسانی و حیوانی و منابع آلاینده محیط زیست تولید می شود. بایوگاز ترکیبی از متان و دی اکسید کربن است که به علت پایین بودن ارزش حرارتی آن اغلب بلااستفاده است.

وی گفت که با استفاده از احتراق بدون شعله می توان انرژی بایوگاز را به آسانی به حرارت تبدیل کرد.

زهره مجیدنیا دانشجوی دکترای دانشگاه فناوری جوهور مالزی نیز در این نشست ˈحذف فلز سرب با استفاده از نانو ذرات مغناطیسی آهن دانه ای شکلˈ را تشریح کرد.

وی گفت که سرب از فلزات سنگین است که کاربردهای زیادی در صنایع گوناگون از جمله باتری سازی، رنگ سازی، لوازم آرایشی، تولید تسلیحات نظامی و ... دارد و به دلیل سمی بودن این فلز، حذف سرب امری کاملا ضروری است.

براساس تحقیق این پژوهشگر ایرانی، با سنتز و استفاده از نانو ذرات آهن با پوشش تری سدیم سیترات که با پلی وینیل الکل و الژینات جایگزین شده است، میزان سرب به میزان 99 درصد کاهش یافت.

این دانه های ساخته شده قابلیت استفاده مجدد برای هفت بار دیگر با حفظ خاصیت جذب را دارا است.

در این نشست جلال فیروزنیا سفیر ایران در مالزی و علی اکبر ضیایی رایزن فرهنگی ایران در کوالالامپور نیز در پایان به این محققان ایرانی دانشگاه فناوری جوهور به رسم یادبود لوح سپاس اهدا کردند.

آساق**1611
کد N308269

وبگردی