آفتاب

وزیرخارجه لبنان: برای حل مشکل پناهجویان نمی توانیم منتظر پایان بحران سوریه شویم

وزیرخارجه لبنان: برای حل مشکل پناهجویان نمی توانیم منتظر پایان بحران سوریه شویم

بیروت – ایرنا – وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد: نمی توانیم منتظر حل سیاسی بحران سوریه بمانیم و لبنان باید سیاست درهای باز را تغییر دهد و گام های لازم را قبل از اینکه با افزایش تعداد پناهجویان سوری فروبپاشد، بردارد.

به گزارش ایرنا، « جبران باسیل » شامگاه پنجشنبه در کنفرانس مشترک خبری با « والتر اشتانمایر» همتای آلمانی خود درمحل وزارت خارجه لبنان افزود: لبنان تلاش کرد و می کند که در قبال بحران سوریه بی طرف بماند و دروازه های خود را بر روی پناهجویان سوری گشود اما دیگر قدرت تحمل استقبال از این حجم گسترده پناهجو را ندارد .

وی با تاکید به اینکه تاثیرات بحران سوریه بر اروپا از جمله آلمان بسیار بزرگتر و بیشتز از تاثیرات بحران اوکراین است، اضافه کرد: با ادامه بحران سوریه و افزایش پناهجویان فروپاشی لبنان حتمی است و تاثیر بزرگی هم بر منطقه و اروپا دارد.

وزیر خارجه لبنان خاطرنشان کرد: مجبور شدیم در جلسه اخیر هیات دولت لبنان کمیته ویژه تعیین سیاست ها و تدابیر فوری در مقابل بحران پناهجویان را تشکیل دهیم.

جبران باسیل تصریح کرد: اکنون حدود نصف جمعیت ( 4 میلیون 500 هزارنفری) لبنان، غیرلبنانی ( پناهجویان فلسطینی و سوری) هستند و این مشکل فشار های سنگینی بر لبنان تحمیل کرده از جمله اینکه میانگین نرخ بیکاری به 40 درصد رسیده است.

وی، جلوگیری از ورود پناهجویان بیشتر سوری ، کاهش پناهجویان موجود و تلاش برای بازگرداندن آنها به کشورشان، ایجاد اردوگاه ها در داخل خاک سوریه و یا مناطق مرزی ، تضمین بازگشت همه پناجویان سوری و فلسطینی که از سوریه به لبنان آمده اند را 5 محور از سیاست رسمی فوری و اضطراری دولت لبنان اعلام کرد.

وزیر خارجه لبنان گفت که با همتای آلمانی خود در خصوص مقابله با تروریسم بین المللی که از پیامدهای بحران سوریه است و بویژه تهدیدی که تروریسم راه یافته به اروپا و افزایش تعداد تروریست هایی که از بیش از 84 کشور برای جنگ با نظام سوریه به این کشور آمده اند، مذاکره کردیم.

جبران باسیل افزود: پیشنهاد کردم که آلمان میزبانی اجلاسی را برای کمک به لبنان بویژه با توجه به نقش و جایگاهی که در قلب اتحادیه اروپا دارد، برعهده بگیرد.

وی از همکاری ها و کمک های مستمر فرهنگی و آموزشی آلمان و مشارکت آن در برنامه های زیرساخت لبنان و پذیرش دعوت برای شرکت در اجلاس کمک به ارتش لبنان که بزودی در پایتخت ایتالیا برگزار می شود، قدردانی کرد.

وزیر خارجه لبنان در بخش دیگری از این کنفرانس خبری تصریح کرد: نظام سیاسی لبنان یک نظام دموکراتیک توافقی است و هدف ما تبدیل آن به نظام دموکراتیک مشارکتی و فراهم کردن تقویت نهادهای قانونی قدرت در لبنان و در راس آنها انتخاب رییس جمهوری جدید است.

جبران باسیل تاکید کرد: همه گروه های سیاسی برای ثبات و آرامش در لبنان تلاش می کنند و نگران اوضاع امنیتی نیستیم.

وزیران خارجه آلمان و لبنان در این دیدار در باره راه های گسترش تقویت روابط و همکاری های دو کشور بویژه در زمینه حل مشکل پناهجویان سوری و مبارزه با تروریسم گفت وگو کردند.

وزیرخارجه آلمان شامگاه پنجنشبه در اولین ایستگاه سفر دوره ای خود به چند کشور منطقه از جمله امارات و قطر وارد بیروت شد و بلافاصله با همتای لبنانی خود دیدار کرد.

اشتانمایرهمچنین قرار است در سفر دو روزه به لبنان با « تمام سلام» نخست وزیرلبنان دیدار و از اردوگاه های ویژه پناهجویان سوری در منطقه بقاع در شرق لبنان دیدن و با « نینات کیللی » رییس دفتر کمیسیاریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل در لبنان گفت وگو کند.

خاورم ** 1324
کد N308216

وبگردی