آفتاب

حداد عادل: بدحجابی همچون اعتیاد موضوعی پیچیده است/ ارزیابی آخرین وضعیت حجاب در کشور

حداد عادل: بدحجابی همچون اعتیاد موضوعی پیچیده است/ ارزیابی آخرین وضعیت حجاب در کشور

تهران- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارزیابی از آخرین وضعیت رعایت حجاب در کشور گفت که بدحجابی همچون اعتیاد موضوعی پیچیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامعلی حداد عادل در برنامه تلویزیونی دیروز، امروز و فردا که شامگاه پنجشنبه از شبکه سوم سیما پخش شد،افزود: موضوع حجاب یکی از دغدغه های قدیمی من قبل از انقلاب بوده است و پس از پیروزی انقلاب نیز در اوایل سال 59 کتاب فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی را در این باره نوشتم.

به گفته وی، این کار تاکنون 23 بار به چاپ رسیده و به زبان های مختلف نیز ترجمه شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: مردم انقلابی و متدین و خانواده شهدا در حال حاضر گله دارند و از ما می خواهند فکری به حال حجاب کنیم. مسئله حجاب از نظر مردم انقلابی یک مسئله و دغدغه روز است.



*آمادگی برای بررسی مجدد قانون حجاب

حداد عادل توضیح داد: به دولت و معاون رییس جمهوری در امور زنان و هر مقام دیگری پیشنهاد می کنیم اگر در قانون تصویبی شورای عالی انقلاب فرهنگی لزوم تغییر می بینند به شورا اعلام کنند.

ممکن است یک قانون بعد از چند سال نقایصی داشته باشد اما این حرف نباید موجب شود که به آن قانون فکر نکرده و عمل نکنیم.

وی افزود: ما باید عزم و اراده جدی در عرصه حجاب داشته باشیم. قانون به خودی خود مسئله ای را حل نمی کند و آنچه نتیجه عملی در پی دارد اقدام سنجیده مبتنی بر واقعیت و آگاهی و داده ها است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مسئله ما درباره حجاب قانونی نیست بلکه اجرای قانون در عرصه حجاب است. بعد از 35 سال باید نگاهی به گذشته بیاندازیم. یکی از مسائل نظام ما در این سال ها حجاب بوده است. وضع امروز ما با سال 58 و 59 خیلی تفاوت کرده و تجربه های بیشتر بدست آوردیم.



*علت بدحجابی

حداد عادل گفت: امروز زمان آن فرا رسیده از خودمان بپرسیم مشکل ما در امر حجاب چیست؟ علت چیست؟

حجاب یک پدیده پیچیده چند بعدی است به عبارتی نه تنها پدیده ای فرهنگی بلکه موضوعی اجتماعی است و دشمنان انقلاب برای آن برنامه ریزی کرده اند.

وی افزود: ما در زمینه حجاب تهدید خارجی داریم و از سویی زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فکری و اعتقادی و فرهنگی در آسیب های این بخش موثر بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در کنار همه این موارد، اقدام نظام، دولت، حکومت، نیروی انتظامی و وزارت ارشاد را در موضوع حجاب نیاز داریم. کسانی که می خواهند در زمینه حجاب اقدام کنند نباید تک بعدی اقدام کنند و نمی توان این بیماری را با یک قرص درمان کرد.

به گفته حداد عادل، بعد از 35 سال باید نگاهمان به مسئله حجاب با نگاه سال اول انقلاب فرق کند.

وی تاکید کرد: یک واقعیت امید بخش این است که حجاب و عفت یک ارزش است که زن ایرانی آن را از دین انتخاب کرده و حتا قبل از اسلام هم این گونه بوده است. شما در نقش های تخت جمشید تصویر هیچ زنی را نمی بینید که این مسئله مهمی است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بی حجابی همچون اعتیاد پدیده ای پیچیده است. در پدیده اعتیاد هم دست خارجی ها و مافیای اقتصادی می بینیم و سپس شاهد مشکلات روحی روانی و اجتماعی هستیم و مسائل تربیتی و اعتقادی هم مورد ارزیابی قرار می گیرد و پدیده بی حجابی از این منظر شبیه بی حجابی است.



*وضعیت حجاب در کشور

وی افزود: احساس می کنم مثل روزی که شب می شود هرسال وضعیت حجاب بدتر می شود. ما پله پله در بحث حجاب در حال پایین رفتن هستیم و این مهم را باید درمان کنیم.

وی همچنین در ادامه گفت که اشکالی ندارد برای خرید لباس های اسلامی یارانه بدهیم.



* حجاب مساله سیاسی نیست

حداد عادل در این زمینه گفت: حجاب مسئله سیاسی نیست و نباید درباره آن سیاسی کاری شود. از 1314 که کشف حجاب عملی می شد حکومت دست نشانده رضاخان چه فشاری آورده و غرب چه اصراری داشته که حجاب را از سر زنان بردارد. امروز هم نسبت به حجاب زنان حساسیت ایجاد کردند.

وی خطاب به جوانان تاکید کرد: جوانان به اعتبار جوانی عشق به استقلال وطن دارند. کسی که نماز شب می خواند یا کسی که بدحجاب است اگر کشورمان در یک رقابت ورزشی پیروز بشود، خوشحال می شوند پس همه علاقه مند به سربلندی کشور هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری اینکه دشمنی که استقلال ما را نمی خواهد اصرار دارد که با حجاب در کشور ما مخالفت کند، توضیح داد: پوشش زن مسلمان ایرانی یک نسل را حفظ می کند و دشمن می خواهد جوانان ما گرفتار رفتار شهوی باشد و وقتی نیروی جوان یک کشور در باتلاق روابط جنسی تباه شود دشمن خیالش راحت می شود.



*60 درصد آمریکایی ها خانواده ندارند

وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد فرزندان آمریکایی خانواده ندارند یادآور شد: یکی از گرفتاری های ما این است که در امر حجاب یک حرف نمی زنیم؛ یکی اعلام می کند که باید کار فرهنگی کرد یکی به موضوع مقابله با فعالیت های سازمان یافته اشاره می کند.

یکی به تذکر و مقابله ترغیب می کند، این چندگانه حرف زدن و حرکت های موسمی کار را خراب کرده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: من از دولت و مسوولان درخواست می کنم حرف هایی نزنند که آنهایی که می خواهند روسری ها را بردارند و آستین ها را بالاتر بدهند این گونه فکر کنند که خیالی نیست.

البته رییس جمهوری دوبار روی حجاب تکیه و در عید فطر سال گذشته در سخنرانی خود در مقابل رهبر معظم انقلاب از بانوان باحجاب روزه دار تشکر کرد. انتظار دارم روحانی در هر فرصتی به موضوع حجاب تاکید کند.



*حجاب باور یا هنجار

فیهمه فرهمند پور مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده نیز در این برنامه یادآور شد: ما دقیقا روشن نکردیم در بحث حجاب دنبال چه چیزی هستیم. وقتی ما درباره حجاب و پوشش صحبت می کنیم مشخص نمی کنیم به دنبال چه چیزی هستیم؟ حجاب را یک هنجار می دانیم یا یک باور؟

وی افزود: این دو مقوله با یکدیگر متفاوت است. اگر دقیقا مشخص کنیم به دنبال کدامیک هستیم می دانیم که مقدمات و دستگاه متولی تحقق این امر و حتا خروجی آن نیز متفاوت است.

این کارشناس فرهنگی توضیح داد: وقتی دنبال باور باشیم باید چشم انداز حداکثری داشته باشیم اما وقتی دنبال انضباط اجتماعی هستیم یکی از سطوح برخوردمان تقابل می شود در صورتی که در حوزه باور از نگاه تقابل نمی توان وارد شد.

وی ادامه داد: ما در عرصه حجاب، در بخش بررسی متغییر های محیطی و پایش و رصد ملی، عملکرد خوبی نداشتیم و دستگاه های ذی ربط نیز در این بخش به درستی بازخواست نشدند.



*فعالیت های جزیره ای در زمینه حجاب

این کارشناس امور فرهنگی تاکید کرد: در بخش اجرا مساله حجاب شاهد کارهای پراکنده و جزیره ای و سلیقه ای بدون توجه به راهبردها بوده ایم و کار سیستمی در این زمینه انجام نشده است.

فرهمندپور یادآور شد: در موضوع عفاف و حجاب، کار هدفمند و هماهنگ انجام ندادیم و این اختلال در کار موجب شده به اینجا برسیم.

وی گفت: بجای اینکه یکبار دیگربنشینیم و حرف های تکراری بزنیم بهتر است به سمت واکاوی دقیق تر موضوع حجاب بپردازیم.

این مشاور خانواده و کارشناس حقوقی توضیح داد: خانمی پیش من آمد و از من درخواست کرد برای مذهبی کردن دخترش به او کمک کنم. دختر این زن 24 ساله بود و به او گفتم در این سن ،مادر دیگر نمی تواند دخترش را مذهبی کند. او گفت که دخترش در سال های اخیر مکرر تجربه فرار داشته است. این مادر فکر می کرد برای درمان فرار دخترش، بهترین راهکار مذهبی بودن او است.



*نگرانی کافی نیست

فرهمندپور ادامه داد: من هم به شدت در موضوع حجاب نگرانم زیرا مادر هستم اما آیا نگرانی کافی است؟ خانواده ما که امروز برای دختر و پسر نوجوانش نگران است قبل از نگرانی چه فکری کرده؟

وی گفت: خانواده های ما پیش از انقلاب در جامعه طاغوت چون می دانستند خودشان باید گلیم تربیت فرزندانشان را بیرون بکشند به خوبی از عهده این کار بر می آمدند. بعد از انقلاب شاهد واسپاری تربیت به جامعه بودیم اما حتا اگر جامعه، جامعه امام زمان هم باشد،ایا امام زمان (عج) می فرمایند که فرزندان خود را در جامعه رها کنید؟

این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: خانواده های نگران ما وظیفه خود را در زمانی که باید، به خوبی ایفا نمی کنند. امروز درست است که تلویزیون متعلق به جمهوری اسلامی است اما من مادر حق دارم فرزندم را تمام وقت پای تلویزیون رها کنم؟

فرهمندپور تاکید کرد: وقتی من نمی توانم فرزندم را پای تلویزیون مدیریت کنم در 15 سالگی نمی توان او را پای اینترنت مدیریت کنم و در 20 سالگی ماهواره را از او بگیرم.



* 6 درصد بدحجابی نگران کننده

وی ادامه داد: آموزش و پرورش در این بخش به وظایف خود به درستی عمل نکرده است. ما با یک مجموعه فرافکنی از بخش هایی روبرو هستیم که باید وظایف خود را انجام دهند اما در مسئله حجاب تنها به موضوع نگرانی بسنده می کنند.

این کارشناس تاکید کرد: 5 تا 6 درصد در جامعه دچار بدحجابی نگران کننده هستند. این 5 تا 6 درصد بیش از بقیه مردم به چشم می آید.

فرهمند با اشاره به تاثیر قیمت ها بر انتخاب نوع پوشش تاکید کرد: با کمتر از 50 هزار تومان یک مانتوی نسبتا نامناسب خرید اما وقتی می خواهید یک مانتوی برازنده داشته باشید ، باید حداقل 150 هزار تومان هزینه کنید.

وی با بیان اینکه مردم شاید به دلیل همین قیمت ها، آزادی در انتخاب نداشته باشند ادامه داد: کسی که ساپورت را برای بانوان طراحی کرد آن را با 10 تا 15 هزار تومان در اختیار جامعه هدف قرار داد، در صورتی که قیمت یک شلوار شیک بسیار گران است.



*حجاب روز به روز بدتر نمی شود

سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی نیز در ارتباط تلفنی با برنامه دیروز امروز فردا گفت: همانطور که از دکتر روحانی به عنوان یک عالم روحانی و حقوق دان بر می آید در مسئله حجاب دقت لازم را دارد و من خلاف این را از وی ندیدم.

وی یادآور شد: می دانم رحمانی فضلی وزیر کشور با همت زیاد، جلسات خوبی را درباره موضوع حجاب برگزار کرده و این مسئله را پیگیری می کند اما این مهم تا حدودی پیچیده است.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی، همه در زمینه حجاب مسوولند و این مسئله سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

احمدی مقدم تاکید کرد: تصور دشمن این است که حجاب پاشنه آشیل جمهوری اسلامی است. این تلاش برای امروز نیست و این کش و قوس ها از سال 58 ادامه دارد.

وی تصریح کرد: برداشت من این نیست که روز به روز وضعیت حجاب در کشور بدتر می شود؛ رهبری فرمودند که رویش ها بر ریزش ها غلبه کرده است.



*با نگاه رییس جمهوری موافقم

فرمانده نیروی انتظامی گفت: در اجرای قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، همه نهادها تلاش لازم را نداشتند. به عنوان نمونه صدا و سیما هر چندگاهی با فراز و فرود کارهایی را در زمینه حجاب انجام می دهد و برنامه هایی با این موضوع در این رسانه به تولید می رسد.

احمدی مقدم خطاب به مجری برنامه تاکید کرد: رییس جمهوری درست گفت که ما به زور نمی توانیم کسی را مومن کنیم. ما باید از قانون دفاع کنیم. نیروی انتظامی نمی تواند به ماموران خود بگوید که شما قاضی باشید و مشخص کنید چه چیزی بی حجابی است. باید معیارهای مشخص قانونی قابل تشخیص را با ماموران ابلاغ کنیم.

وی تاکید کرد که اولویت ما رعایت قانون است.

شبک**1983**1917
کد N308202

وبگردی