آفتاب

نیویورک تایمز: بمب گذار انتحاری در ادلب سوریه آمریکایی بود

نیویورک تایمز: بمب گذار انتحاری در ادلب سوریه آمریکایی بود

تهران - ایرنا - روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت: مقام های ناشناس آمریکایی تایید کردند که بمب گذار انتحاری حمله تروریستی روز یکشنبه در استان ˈادلبˈ سوریه، شهروند آمریکایی بوده است.

ˈنیویورک تایمزˈ به نقل از مقام های آمریکایی می نویسد:یک شهروند این کشور که در سوریه با گروه های تروریستی وابسته به القاعده همکاری داشت، عامل حمله تروریستی انتحاری روز یکشنبه در سوریه بوده است.

بر اساس این گزارش، خبر حمله تروریستی مذکور ابتدا روز سه شنبه گذشته توسط گروه تروریستی موسوم به ˈجبهه النصرهˈ که با القاعده در ارتباط است و علیه دولت سوریه می جنگد، در شبکه اجتماعی ˈتوئیترˈ منتشر شد.

مقام های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، از ارایه جزییات بیشتر درباره هویت این فرد آمریکایی خودداری کردند. طبق این گزارش، خبر ایفای نقش این تبعه آمریکا در حمله انتحاری روز یکشنبه در سوریه نخستین بار در شبکه خبری ˈان بی سیˈ آمریکا منتشر شد.

ان بی سی در گزارش خود اعلام کرد که مقام های دولت آمریکا هویت آمریکایی این بمب گذار انتحاری را تایید کرده اند.

براساس اظهارات فعالان حامی معارضان و تروریست های سوری در رسانه های اجتماعی، این فرد که به نام ˈابو هریره الامریکیˈ شناخته می شد، حمله انتحاری مذکور را در شمال استان ˈادلبˈ سوریه اجرا کرده است.

نیویورک تایمز افزود : تصویری از این تروریست نیز در رسانه های اجتماعی منتشر شده و فیلمی ویدیویی نیز که گفته می شود مربوط به حمله مذکور است، بر روی این رسانه ها قرار گرفته است.

در این فیلم، تروریست ها بمب را در یک وسیله نقلیه بزرگ که با صفحات فلزی پوشیده شده است ، جاسازی می کنند. فیلم مذکور چندی پس از حرکت این وسیله نقلیه، انفجاری عظیم را به تصویر می کشد.

یک فعال معارض دولت سوریه مستقر در ادلب، در مصاحبه از طریق ˈاسکایپˈ تایید کرده است که فیلم مذکور مربوط به حمله روز یکشنبه است و اعلام می کند که این تبعه آمریکایی را پیش از حمله انتحاری دیده است اما از هویت او اطلاعی نداشته و فقط می دانسته که او یک آمریکایی است، گذرنامه آمریکایی دارد و با جبهه النصره همکاری می کند.

نیویورک تایمز به نقل از مقام های اطلاعاتی و ضد تروریسم آمریکا نوشت:گروه های تروریستی سوریه که با القاعده در ارتباط هستند، همواره تلاش کرده اند تا اتباع آمریکایی و دیگر شهروندان غربی را شناسایی و جذب کنند تا پس از بازگشت از جنگ سوریه در کشورهای خود نیز از آن ها برای اجرای حملات تروریستی استفاده کنند.

هرچند نیویورک تایمز مدعی شد که این نخستین بار است که یک آمریکایی در حملات انتحاری ایفای نقش می کند، اما بر اساس همین گزارش، مقام های آمریکایی پیشتر با استناد به اطلاعات مربوط به سوابق مسافرت، منابع خبری حاضر در سوریه، اطلاعات الکترونیک ردگیری شده، رسانه های اجتماعی و عملیات تجسسی آمریکا در کشورهای دیگر، درباره جذب و آموزش اتباع آمریکایی توسط گروه های تروریستی فعال در سوریه ابراز نگرانی کرده اند.

ˈمارک اف گیلیانوˈ معاون رییس پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) روز گذشته گفت: هجوم اخیر شبه نظامیان به سوریه چالشی جدی را پیش روی ما قرار می دهد زیرا این افراد در زمینه طراحی و اجرای حملات تروریستی در سراسر جهان آموزش می بینند.

ˈست جونزˈ کارشناس اندیشکده آمریکایی ˈراندˈ در زمینه تروریسم از خبر ایفای نقش این بمب گذار انتحاری آمریکایی در سوریه به عنوان ˈعامل تغییر دهنده بازیˈ یاد کرد و گفت: این واقعیت نشان می دهد که آمریکایی ها در حال پرورش توانایی هایشان برای اجرای حملات تروریستی هستند و این مساله بعدها می تواند در داخل و خارج از خاک آمریکا علیه منافع واشنگتن مورد استفاده قرار گیرد.

مقام های آمریکایی همچنین اعلام کردند که بیشتر اتباع این کشور که به سوریه رفته اند تا با تروریست ها همکاری کنند ،هنوز در خاک این کشور به سر می برند، اما عده ای اندک از آن ها نیز در درگیری ها کشته شده اند.

ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا روز گذشته در سخنرانی خود در دانشکده نظامی ˈوست پوینتˈ وعده داد که کمک های نظامی و آموزشی به تروریست هایی که او از آن ها به عنوان ˈشورشیان میانه رو در سوریهˈ یاد کرد ،را افزایش خواهد داد.

خاورم**9156 * 1447** 5981
کد N307980

وبگردی