آفتاب

مدیر حوزه علمیه استان قم: وضعیت حوزه آزاد باید ساماندهی شود

مدیر حوزه علمیه استان قم: وضعیت حوزه آزاد باید ساماندهی شود

مدیر حوزه علمیه استان قم اظهار کرد: وضعیت حوزه آزاد باید ساماندهی شود و اگر چالشی مشاهده می‌شود، باید برای رفع آن چاره‌اندیشی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال در شانزدهمین اجلاس اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، بر لزوم ارتباط صمیمی بین طلبه و استاد تاکید کرد و افزود: این امر اکنون مورد چالش قرار گرفته است و ممکن است ادامه آن موجب بی‌انگیزگی در بین طلاب شود.

وی با اشاره به اینکه "حدود 13 هزار نفر از جمعیت طلاب حوزه در مدارس علمیه سطح یک و مراکز تخصصی مشغول به تحصیل علم هستند"، گفت: بیش از چهار برابر این جمعیت در حوزه آزاد ما در بحث‌ها شرکت می‌کنند که طلبه در حوزه آزاد طی یک سال شش پایه را در سطح یک می‌خواند.

فرخ‌فال با بیان اینکه "حوزه علمیه قم، شهره آفاق است و یک مرکزیت نسبت به حوزه های علمیه دارد"، افزود: با وجود چنین ظرفیت عظیمی اگر هیچ حرکت تکاملی و ارتقایی در مسیر حرکت این حوزه علمیه نداشته باشیم دچار خسارت خواهیم شد. از این رو وظیفه ما به عنوان خدمتگزاران حوزه ارزیابی مسائل و مشکلات و تدوین راهکارهای اساسی برای رفع موانع است.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد در محضر علما و بزرگان در جهت ارزیابی مشکلات و آسیب‌های موجود، اظهار کرد: در این نشست‌ها به طرح ساماندهی دروس سطوح عالی دست یافتیم. 13 هزار نفر در سطح یک حوزه علمیه قم در حال تحصیل هستند و چهار برابر این تعداد به صورت آزاد در حوزه مشغول به تحصیلند.

مدیر حوزه علمیه استان قم همچنین از رونمایی سامانه طرح جامع ساماندهی دروس عالی خبر داد و گفت: اساتیدی که در چارچوب طرح ساماندهی دروس سطوح عالی شناخته شده‌اند در سایت ثبت می‌شود و اطلاعات مربوط به طلاب در پایه‌های مختلف در اختیار مدیریت حوزه قرار می‌گیرد.

فرخ‌فال در پایان گفت: این طرح از سه سال گذشته با هفته‌ای یک حضور و غیاب آغاز شد که با اذن از شورای عالی این حضور و غیاب به سه روز در هفته رسید که این امر نتایج خوبی در پی داشت و موجب شد جمعیت 18 هزار نفری در سطح عالی حوزه که تنها 2500 نفر در کلاس حضور می‌یافتند به 11 هزار نفر برسد.

انتهای پیام

کد N307662

وبگردی