آفتاب

اعلام آمادگی چین برای همکاری با رهبران جدید هند

اعلام آمادگی چین برای همکاری با رهبران جدید هند

دهلی نو - ایرنا - دولت جمهوری خلق چین در طول چند هفته اخیر نشان داده که خواهان تقویت روابط با دولت جدید هند به رهبری ˈنارندرا مودی ˈ از حزب راستگرای ˈبهارتیا جاناتاˈ است.

به گزارش ایرنا، منابع خبری هند روز پنجشنبه خبر دادند ˈیانگ جیه چیˈ رایزن عالی سیاسی و امنیتی دولت چین با ˈآشوک کی. کانتاˈ سفیر هند در پکن دیدار کرده و گفته که دستگاه رهبری کشورش آماده همکاری با دولت جدید هند به منظور ارتقاع روابط به یک سطح جدید می باشد.

وی در این دیدار هند را شریک کشورش دانسته و برایجاد یک رابطه راهبردی بین دو کشور تاکید کرده است.

این در حالیست که ˈلی که چیانگ ˈ نخست وزیر چین نیز ضمن ارسال پیام تبریکی برای همتای جدید هندی خود، تمایل پکن را برای ارتقا هرچه بیشتر روابط اعلام کرده است.

ˈلی ˈ که مارس سال 2013 به عنوان نخست وزیر چین انتخاب شد اولین سفر خارجی خود را به دهلی نو انجام داد و خواستار حل اختلافات بین دو کشور از جمله مسایل مرزی و رسیدن به یک رابطه راهبردی به خصوص در زمینه تبادلات اقتصادی شد.

در تازه ترین خبر امروز در دهلی نو اعلام شد ˈ وانگ ایی ˈ وزیر امور خارجه چین بزودی به هند سفر می کند.

منابع رسمی هند گفتند که وانگ در هشت ژوئن (18خرداد) به عنوان نماینده ویژه دولت متبوعش به هند خواهد آمد تا اعلام کند پکن به روابط با دهلی نو اهمیت زیادی می دهد.

چین خواستار ایجاد تماس های سطح بالا با رهبری جدید هند در اولین گام است تا تعامل در عرصه های سیاسی و اقتصادی شکل تازه ای بگیرند.

هند و چین طی ماه های اخیر چند دور مذاکره مستقیم و سازنده برای حل اختلافات مرزی داشته اند. دو کشور سعی دارند که نظامی را برای رفع هرچه سریع تر رودرویی بین نیروهای مسلح خود در طول 4000 کیلومتر خط مرزی فیمابین ایجاد کنند.

مرز بین هند و چین که بعد از جنگ سال 1962 میلادی بین دو کشور به عنوان خط کنترل واقعی معروف می باشد بخاطر عبور آن از مناطق جغرافیایی صعب العبور بطور دقیق علامت گذاری نشده و به همین جهت دو کشور اغلب یکدیگر را به نقض این خط متهم می کنند.

مقام های ارشد هند و چین در طول ششمین دور گفت وگوهای دوجانبه در سطح کمیته کاری برای تبادل نظر و هماهنگی در مورد مسایل مرزی که در روزهای 28 الی 30آوریل امسال (8تا10 اردیبهشت) در پکن برگزار شد توافق کردند صلح و آرامش را در طول خط کنترل واقعی فیمابین حفظ کنند.

آساق ** 275 **
کد N307264

وبگردی