آفتاب
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

تضعیف دولت به صلاح کشور نیست

تضعیف دولت به صلاح کشور نیست

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: تضعیف دولت به صلاح کشور نیست ولی تذکر و نقد منصفانه ضروری است و ما هم هر وقت لازم بدانیم این کار را می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در آغاز درس خارج فقه افزود: این که برخی مسؤلان گفته بودند با زور شلاق نمی‌توان افراد را به بهشت فرستاد ما هم این گونه می‌گوییم، اما می‌گوییم با دست خودمان درهای جهنم را به روی مردم باز نکنیم.

این مرجع تقلید با اشاره به کنترل نیروی انتظامی بر مسافرت‌های مردم در ایام نوروز تاکید کرد: در این ایام نظارت بسیار شدیدی را اعمال می‌کنند اما اگر گفته شود کاری به کار مردم و رانندگان نداشته باشید آیا کسی چنین منطقی را می‌پذیرد؟

این مرجع تقلید با بیان این‌که «برخی سخنان به مفاسد دامن می‌زند» تصریح کرد: نباید شعارهایی که غربی‌ها می‌دهند آن‌ها را مطرح کنیم؛ ما مسلمان هستیم و ارزش‌های اسلامی اصل در زندگی مردم است.

مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به اهمیت امر به معروف در جامعه گفت: افراد افراطی که خشونت را راه امر به معروف می‌دانند و افراد قایل به تسامح و تساهل دو گروهی هستند که همواره مانع تحقق این مسئله در جامعه بوده‌اند.

وی با بیان این‌که «در جامعه اسلامی باید امر به معروف و نهی از منکر جایگاه ویژه و برجسته‌ای داشته باشد» تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های بارز تمدن غربی و اسلامی همین موضوع است؛ در تمدن غربی همه چیز آزاد است و در آن گناه وجود ندارد و هر کسی هر کاری دلش خواست می‌تواند انجام دهد اما اسلام این کار را بر نمی‌تابد.

این مفسر قرآن بر لزوم انجام مقوله امر به معروف و نهی از منکر همراه با محبت، دوستی و رعایت جهات اخلاقی تاکید کرد و گفت: اگر این برنامه‌ها به درستی پیاده شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی در ادامه با استناد به روایاتی از امام حسن عسکری(ع) به وظایف همسایه نسبت به همسایگان دیگر اشاره و اظهار کرد: در جوامع اسلامی همسایه باید از حال همسایگانش با خبر باشد نه مانند غربی‌ها که کاری به کار هم ندارند.

وی جامعه مادی را یک جامعه پاشیده و تنها توصیف کرد و ادامه داد: رعایت حقوق همسایه برای کشورها نیز صادق است؛ کشورهای غربی نه تنها مشکل ممالک اسلامی را حل نمی‌کنند بلکه با اتهاماتی مانند شیعه‌هراسی و ایران هراسی روابط ما با همسایگان را تخریب می‌کنند.

این مفسر قرآن افزود: ایران یک وجب از خاک دیگران را نگرفته و نمی‌گیرد، اما به قدری سمپاشی کرده‌اند به نحوی که کاری به جایی رسیده که کشورهای اسلامی بر ضد یکدیگر خط و نشان می‌کشند و متاسفانه برخی از این کشورها سخنان نادرستی درباره ایران می‌زنند.

این مرجع تقلید ادامه داد: مطرح کرده‌اند که در مساجد شیعیان نماز نخوانید چون در آن قبور وجود دارد، این مسائل بی پایه و اساس است و ما اجازه نمی‌دهیم در مساجد میت دفن شود.

وی با تاکید بر لزوم وحدت اسلامی یادآور شد: اگر کشورهای اسلامی متحد شوند می‌توانند عزت و قدرت پیدا کنند، اما متاسفانه اختلافات و دامن زدن به آن‌ها مانع تحقق این مسئله شده است.

انتهای پیام

کد N306195

وبگردی